|
|
|
|---|---|
Conan999 |
Hej. Märkte att jag åkte med en liter för lite kylvätska i kylsystemet 2 dagar. Körde ca: 5 mil lugn körning under dessa dagar. Hur allvarligt är detta? Finns det lite marginal? Vill bara kolla ifall nån har nån ide? Conan999 |
|
Det som vissar max o min är ett rekomenderat mängd från tillverkaren. Finns det för mycket kylvätska så kan nåt spricka pga trycket i systemet. Finns det för lite så är risken för överhettning större. Risken ja, men det är inte sagt att det ska göra det för att det fattas 0,5l. På förra bilen under en het sommar dag fick jag fylla på en hel liter o den har inte kokats änn... BMW - Beroende Med Wilja! |
|
Conan999 |
Det jag oxå funderar över är varför nivån sjunkit så pass mycket utan att något gått sönder? Nivån håller ju sig nu när jag fyllt på! Kan det dunsta bort?? Conan999 |
|
Du har minst 10 liter + normalt i din motor, en liter mer eller mindre gör ingenting. ____ You're Solid Gold, I'll See You In Hell |
|
Conan999 |
Jaha ok, det låter bra. Då var det nog ingen fara. Tack för svaren Conan999 |
| Hade den inte varnat för colantlevel låg vätskenivå | |
Conan999 |
Jo det hade den. Problemet är att den gjort så förr trots full nivå(kanske för fullt)?! Trodde det var samma sak även denna gången. Conan999 |
|
Detta är tydligen ett vanligt fel, att det varnar trots full nivå, ta loss expansionskärlet och rengör flottören eller byt det. Har hört att det är rätt vanligt att packning i expansionskärlet blir dålig med tiden den som går in i kylaren. Så länge tempmätaren ej har gått upp på rött så har du inte kokat den. |
|
Conan999 |
OK får prova detta sen. Tack för hjälpen Conan999 |
|
har bilen kokat nån gång? för då förvsinner kylarvätska. |
|
Conan999 |
Nej den har aldrig kokat heller! Jag rengjorde givaren igår kväll så vi får se om den vill plinga på rätt tillfälle nu. Conan999 |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.