|
|
|
|---|---|
|
Min E30 318is saknar den shadowline list som går från nederkant a-stolpe till ovankant c-stolpe. (den långa) Att hitta en sån på skroten är inte lätt och den är dyr på BMW. En cromelien list hittade jag dock i perfekt skcik på skroten för 10:- Det är ju inet direkt lätt att få lacka att fastna på en cromad yta, så hur ska jag gå till väga? kan man slipa ner cromet? vad ska man då ha för kornighet på sandpappret? Jag slipade lite med ett riktigt fint papper jag hade låg hemma, men det funkade mer som putsmedel :) bör man använda en primer innan man lackar?... om man nu får till en lackduglig yta... /Jonas | |
|
Primer bör du ju använda egentligen oavsett yta. Men borde inte blästring fungera? Chromet måste ju vara lagt ovanpå plast och någonstans borde du ju kunna gå igenom.. Om inte annat, våtslip-600 borde väl kunna få bort chrom-lagret, sedan #1600 eller så för att få en hyfsad yta att lackera på? Borde inte det funka? |
|
|
Darklight: tack, listerna är i aluminium tror jag... inte plast. våtslip... hur funkar de? /Jonas |
|
|
Jag har snackat om detta med en lackerare som forskade lite och kom fram till att det finns en speciell primer man ska grunda med, namnet på denna har jag naturligtvis glömt. Man grovslipar kromytan och primar med denna primer och lackar sedan. Jag stripade mina lister svarta istället men resultatet blir ju bättre om du lackar. Min bil: Länk |
|
|
Hmm, om det är aluminium så .. är det kanske en annan typ av grund du skall ha. Ett hett tips: Ring Upplands Bilfärg och fråga, de kan det mesta :) Vad det gäller våtslip: Inget konstigt, bara det att pappret skall vara vått istället för som vanliga torra. /Marcus |
|
|
Oljekyld: Hur gjorde du när du stripade dina lister och vad för tape använde du? //Peter |
|
|
Marcus: Har talat med upplands bilfärg... Mkt riktigt rekommenderad ehan att våtslipa, och sedan en speciell primer/grundfärg... priser som följer: Primer: ca 250:- Färg: ca 100:- åså nåra slippapper --> summa: 400:- ska kolla mer exakt vad en ny list kostar... /Jonas |
|
|
Det var en kille som pular lite med bildekalering vid sidan om som hjälpte mig, vi bytte lite timmar. Han köpte svart folie från sin leverantör. Tyvärr gick det inte att lägga ett helt ark över listen utan han var tvungen att lägga en skarv, men den är ganska diskret. Jag tänkte lacka listerna först men jag var för upptagen och lat för att plocka bort dem osv så det fick bli att prova att stripa. Jag är nöjd med resultatet iallafall. Min bil: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.