AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.221

Klimadisplay ur funktion

Bo
117
Bosniern
BMW M3 3,2 -96. BMW E39 523iA -96.
Tja ba. Klimandisplayen fungerar inte. Det är ju ett klassiskt fel... men... jag har läst i stort sett allt om hur man löder om den där kondensatorn på 0.47 microfarad... På min kondesator stå det 0.47 M63 (har jag för mig)... slår på tädningen men får inte fram någe liv i knapparna och display ändå...

Jag testade med den här nya kondensatorn också.
Har köpt en kondensator 0.47 microfarad och 100 Volt. Gubben i Tv affären där jag köpte den sade att det inte skulle göra någe skillnad ifall det var 100 Volt i stället för 50 Volt... Länk på han amerikanen som har bilder och visar hur man och vad man ska löda om säger ju att man ska ha en på 0.47 microfarad och 50 Volt....

Jag har försökt löda om fler punkten på kretskortet som såg lite dåliga ut ifall det var någe glapp där med..

Nu är ju frågan:

Om någon vet exakt vad som är felet...
Tror ni att det gör stor skillnad för att jag köpte en på 100 V. i stället för 50V?
Kan jag ha förstört något med den den nya...?
Om den gamla kondensatorn är slut?
Vart får jag tag i en exakt sådan ny?
Finns det fler tips på hur man skall gå till väga för att hitta glappet eller felet...??
Kan man mäta sig till felet?

tack på förhand... IP
Kan inte säga direkt vad felet är.
100V istf 50 på en vanlig kondensator spelar ingen roll så länge det är på rätt håll och den får plats osv. Det finns en del andra parametrar för kondensatorer som kan vara betydelsefulla för bl.a livslängden i t.ex switchande omvandlare osv. Om det är en polariserad kondensator (elektrolyt) med markerad +/- så måste den monteras rätt, å andra sidan så går vanliga opolariserade kondensatorer mycket sällan sönder.
Om du inte är van vid finare lödningsarbeten och har rätt verktyg och temperatur så finns viss risk för skador vid lödning på kretskort som t.ex ofta är flerlagers med kopparbanor på båda sidorna och även inne i laminatet. ESD-hantering och risker för statisk urladdning på känsliga komponenter bör man också känna till vid direkt hantering av kretskort och viss elektronik, men i övrigt tror jag inte det bör vara nån fara.
Utan manualer och schema famlar man lite i blindo, men ett tips är att börja felsökningen i strömförsörjningsdelarna på kortet.

FP
Bo
117
Bosniern
tack folke för dessa tips...

Nej jag märkte att jag inte är van vid såhär fina lödningsarbeten.. och fel verktyg hade jag från början... Nu har jag fått tag på en sådan lödpistol som går och ställa in temperaturen på... Ny fakta är att jag har lyckats löda bort den vänstra (minus) ringen som sitter i kretskortet... och har hittat fram vart han sedan fortsätter till och det är andra pinnen på chippet som sitter näst intill... men frågan är om kondesatorns minusplats har någe mer kontakt i sig som binder minuspolen av kondesatorn och utgör någon funktion som sedan leder signalen någon annanstans... jag blev rädd i och med att du sade att det finns kopparbanor inne i laminatet i vissa fall också...hmm..

Den kondesatorn som jag köpte i TV-Radio affären var en polariserad och jag tänkte på att placera den rätt... det var dock inte en (tantalum capcitor) av den sorten som amerikanen beskriver att man ska ha.. undrar om det har någe betydelse?

Hur stor chans finns det att man kommer åt en manual eller schema för just det här kretskortet?

Om kopparbanor osv lossnat rekommenderar jag starkt att du tar hjälp av nån som är van vid att mäta och reparera på kretskort och elektronik.
Tantalkondensatorer är mycket driftsäkra, går de sönder så brukar de brinna.
Bäst är att ersätta med samma typ, fortfarande gör det inget om spänningståligheten är högre osv. Du bör inte sätta dit en vanlig elektrolytkondensator istf tantal.

FP
Bo
117
Bosniern
Finns sådana, tentalkondesatorer och få tag på www.ELFA.se .... har hört att man kan beställa elektriska delar där ??

Förstår du det som står på engelska i amerikanens manual om vad man ska göra när man har en polariserad kondensator..?
Visst finns det, dock bara upp till max 35V, vilket iofs bör räcka om det är bilens normala 12V system i kretsen. Det kan förekomma spänningsomvandlare med högre spänningar osv på elektronikkortet.
Elfa nr 67-778-09 är på 0,47uF/35V, kostar under tian, problemet är kanske att bara ta en eftersom frakt och porto blir dyrt.

FP
Bo
117
Bosniern
Så en polariserad tentalkondensator skall INTE fungera om jag löder fast den???

Det skulle vara till nytta för mig och få reda på om min gamla kondensator fungerar, för och se om felet ligger någon annanstans, går det och testa en kondensator på något sett för att se om den är i sitt normala skick..?

Självklart skall den funka om man inte värmer för mycket osv vid lödningen,precis som med många andra komponenter. Kondingar kan mätas på många sätt, med speciella instrument osv men även med vanlig ohmmätning för vissa fel. Om du bytte kondensatorn och det inte blev nån skillnad på funktionen så ligger felet sannolikt i nån annan del, även om det inte skulle råka vara exakt rätt kondensator så borde det märkas nån skillnad.

FP
Bo
117
Bosniern
Jag blir så sur på mig själv att ja pillade på den överhuvudtaget....
Han funkade då och då förut... nu inte alls... ja kanske har värmt för mkt på både den gamla och den nya och i och med det förstört dom...

om jag köper en ny kondesator.. vilken temperatur skall jag ha inställd på lödpistolen så att jag inte skadar nå mer kopparledningar och inte kondesatorn heller ??
Normal spetstemperatur är runt 370 grader, men det är en del annat som spelar in också. Temperaturen i sig räcker för att grilla det mesta av elektroniken, tid och lödteknik spelar in, liksom kvalitén på kretskort osv.
För låg temp gör att man får värma längre tid osv, detta är oftast värre för komponenter osv.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.