|
|
|
|---|---|
Jantarasena |
Vad kan man göra för att få fart på kärran? |
|
Byt bil till en E34 med lite större motor som 252, 530, 540 = billigast, enklast, snabbast, inga problem i besiktning heller |
|
|
Varför svarar folk till 90% av gångerna en sån här fråga dyker upp på detta forum : byt bil? Frågade han vilken bil ni rekomenderar, nej. Bilen kanske har något sentimentalt värde, eller så vill man helt enkelt inte ha en annan bil av någon anledning. Svara istället på frågan, vad kan man "trixa" med får att locka fram någon extra ponny för en rimlig slant? För vissa människor är det dessutom ett nöje att skruva med sin bil, och kanske därför man vill "trimma" /Fredrik |
|
|
Jag svarar byt motor det är billigast och enklast för att locka fram fler kusar. Skillnaden mellan b20 b25 är påtaglig och går att ordna för en mindre kostnad och man slipper normalt besiktningsproblem om man inte bryter ihop och erkänner sitt illdåd. -Phil |
|
|
Då ger jag några vettigare tipps med min egeg erfarenhet då jag hade 525: - kamaxlar o vetnil...(vad heter det nu) - spridare från en b30(om jag minns rätt) - chip o sprtfilter Totalt blev det 210hk org.170hk o som det sägs 1hk kostar 1000kr men jag görde mitt utomlands så det gick på 2800kr. BMW - Beroende Med Wilja! |
|
|
Att byta motor är ju ändå en rätt stor operation för den som inte är så "invigd" i skruvningens värld. Men ett motorbyta är ju rätt billigt då det ökar effekten mycker för dom pengarna om man kan göra det själv vill säga... Ger spridarna och lmm från 535 just nån skillnad? Vad kostar det och passar det att koppla in en sån lmm på en gång? /Fredrik |
|
|
Spridarna passade direkt men LMM var inte direkt anpassad. Minns inte riktigt vad var det som inta passa men tror att dev var placering på fästerna som inte var kiladan. Bara spridarna gör ingen nytta direkt men med lite annat i motorn så blir det några (5-8)hk mer. BMW - Beroende Med Wilja! |
|
Jantarasena |
Har följt mitt hjärta och köpt en 528 1999, därmed tror jag denna diskution slutar. (Om lånet går igenon *L*) |
|
kul att spåna vidare på vad man kan göra för att fkaka fram nån hk ändå... Men Lmm från 535 passa i kontakten på en 525 med M20 motorn? /Fredrik |
|
| Grabber: Kostade allt det du nämne inkl. arbetet 2800 kr? Omöjligt! Vart isåfall? | |
|
Jag är en "på´lack" så jag åkte till Polen o fixa det där med en polare från plugget. Kamaxlar gick på 1500kr o resten var begannad. Jobbet görde vi själva. Det är rätt biligt att fixa bilen i Polen men det finns mycket skit oxå. BMW - Beroende Med Wilja! |
|
|
Grabber, kan inte du fixa så man kan beställa nya kammar från Polen billigt? Vad är det för märke på kammarna för 1500kr? /Fredrik |
|
|
Problemet är att det var för 5-6år sen o idag har jag ingen kontakt med dom i polen men jag kan kolla lite o se vad jag hittar på nätet. BMW - Beroende Med Wilja! |
|
|
Gött Grabber... Kan du ge mig lite polska sidor med bildelar. Allt jag hittat är skit! Finnes typ Mekonomen?? |
|
|
Letade själv en del men hittade bara massa skit... BMW - Beroende Med Wilja! |
|
|
Skulle va fint om du kunde hitta några bra kammar i Polen! Min bil Länk |
|
|
tja. Jag vill trimma min m20 b25 så mycket det går med att preppa toppen, bnyta till extractor rör, annan vev, kolvar? allt som går att göra utan överladdning. motorn står utanför bilen nu och vill ha mer effekt så kom med förslag om vart man kan köpa trimdelar eller vad man ska använda.... Jag lovar att dela med mig av vad jag lär mig av att sugmotor trimma en m20... MVH Tobbe |
|
|
Extract rör ger en del hk men den måste vara bredd, slätt o så rak spm möjligt. Det var nån som använde sig av dieselmotors komponenter men minns inte om det var vevaxel, vevstakar eller kolvar. Borra upp den är oxå en bra trimnings metod. Enligt proffsen skulle man kunna plocka 250hk men hur...??? BMW - Beroende Med Wilja! |
|
|
Allt är möjligt - bara man har pengarna och tiden. Om man ska trimma en sugis måste man kunna bromsa sig fram till resultaten. Det vore oxå mycket enklare om BMW själva valt att satsa på trimning av 2,0-2,5:an i något sportsammanhang på den tiden. Men som jag förstår utveklades bara M3 motorn i E30 vidare för race. Och det är logiskt. Jag själv har försökt att trimma sug samt turbo med olika resultat. Men något jag kan tipsa alla om är följande böcker... Detta tips fick jag förresten på turboperformance... hehe How to Build, Modify & Power Tune Cylinder Heads av Peter Burgess och David Gollan. Mycket bilder mm. samt instruktion för hur man bygger en flowbench Sen finns Four-Stroke Performance Tuning av A. Graham Bell. jag kan lugnt säga att efter att ha läst dessa böcker och försökt förstå sig på alla beräkning omvärderade jag mina trimningsplaner. Dessutom slår den senare boken hål på många många mycter genom att testa sig till resultaten. Dvs. chip, större avgas osv. Som med mycket annat bottnar trimning i matematik och fysik. Behärskar man detta och förstår sig på hur beräkningaran fungerar så vinner man mycket. För allt handlar om att räkna - men som sagt, den senare boken slår hål på mycket myter. Som tex när Bilsport byggde sin GSI - de vann mer på att köpa ordentliga dämpare än att skruva i motorn tex. Nu var detta i Superstage visserligen - men men... ni förstår nog vad jag menar! |
|
|
ok... nån som vet vilka komponeneter från deiseln eller2,7 liters ETA motor som man kan använda sig av? har hört talas om att man skulle kunna använda sig av delar från dem motorerna... nån som vet någon duktig topp trimmare..? kom med förslag. MVH Tobbe |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.