|
|
|
|---|---|
|
Hej! Bytte bromsbelägg och slitagevarnare på bilen (E-39 -02:a), men den varnar fortfarande för bromsbeläggen. Inte måste man väl till verkstad för att "släcka" detta felmeddelande, eller? Mvh/Saij | |
|
Hej, Saij! På min 523 -99 så slår man på tändningen i minst 30 sekunder, därefter stänger du av & sen startat bilen som vanigt. |
|
|
>JONTEP Hej! (Konstig "rubrik" jag fick till - var väl inte riktigt vaken ;-)) Ska prova - körde iofs ett par rundor efter bytet (1-2 mil) men det "släckte" inte varningen. Provar i kväll när bilen kommer hem. Mvh/Saij |
|
|
Hej.. Det tar ett tag innan strömmen når upp i sladden...så det är bara att vänta... |
|
|
Hej! jag bytte bromsskivor och belägg nyss, BYTTE dock inte slitagevarnaren, men den lossnade så jag var tvungen att sätta dit den igen. Testade att slå på tändningen när den hade lossnat och då varnade den. sen när jag hade satt dit den igen så varnade den inte alls längre när jag slog på tändningen, så det låter konstigt det där med att strömmen inte nått upp... eftersom min inte tog nån tid på sej att slockna menar jag... ~: CosmoNova :~ |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
E34 o E39 har inte samma system. E39 slår man till tändningen som ovan säger i minst 30 sek, därefter stänger man av den och därefter startar man bilen så försvinner varningen om man monterat ny slitagevarnare. ///MVH Hasso Länk |
| Nova535i:Då hade du ett glapp el likn i din slitage varnare för på e34 är det helt enkelt en kabel slinga genom varnaren och när den nötts av av skivan så varnar det , är varnaren+kablage helt så varnar den inte om du har varnaren löst hängandes utan bara när avbrott sker. | |
| Skulle tro att det är samma system på e39 eller? | |
|
Hewi: jo det är klart men den lossnade inte bara från själva bromsbelägget utan även därifrån den är kopplad. Alltså en "kabel" på 10cm med slitagevarnaren i ena änden och någon slags kontakt i den andra... ~: CosmoNova :~ |
|
|
Slitagevarnaren är att se som en är en sluten slinga när den fungerar. Sedan när bromsbacken slits och varnaren slits mot bromsskivan kommer kretsen att brytas av boromsskivan när kontaktstiftet är utslitet. Med avbrott i kretsen så kommer lampan för bromsbackar på instrumentpanelen att lysa. Då är det bara att byta backar ock skaffa en ny slitagevarnare. Normalt skall lampan slockna efter bytet men hjälper det inte med att slå till tändningen i 30 sek som Hasso beskriver så koppla loss batteriet i några minuter. Detta hjälpte för mig. Jag fusktestade även genom att klippa bort den gamla sensorn och skala av kabeländarna och löda ihop dessa (samma effekt men ingen fungerande sensor). Köpte ny sensor sedan och monterade. Nu är den irriterande lampan släckt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.