|
|
|
|---|---|
|
Hallå igen, jag kom på en sak att göra för fulländningens skull. Alla 12 stift är nybytta (var mycket lättare än jag trott) och såg fullständigt identiska ut 6+6. Den sida som hade fått nytt fördelarlock hade bara lite lätt guloranga flammärken. Den sida med riktigt dåligt, förmodligen originallock, var också helt jämna men lite mer ljusbruna. Nu har den sidan fått nytt lock o rotor också. Drar ingen synbar olja på de 250 mil jag hunnit köra och snittet ligger på 1,04 vid 100 jämna knyck. 1,36 blandad. Hör inte någon misständning vid belastning men vid tomgång som iofs är helt jämn i varvtal både kall o varm hörs några enstaka "bluppande" som tycks lite slumpvist fördelade. Misstanken finns ju att de misständningarna följer med upp i varvtalen och slukar onödig soppa och effekt. Vilken ända hade ni börjat att kolla i ? mvh,komfortnissen | |
|
Jag har liknande, men har inte gjort något åt det för jag har inte heller någon bra ide på vaddet kan vara. Kanske läcker en spridare lite så den får för mycket soppa när den går på tomgång? Kanske missad tändpuls från någon givare? Om tändkablar/stift/fördelarlock varit dåliga borde den ju missat mer under belastning tycker jag. /Mats J |
|
|
Bilel är inte min starka sida, men kan det vara så att bluppen bara märks vid tomgång för att vid belastning få mer kräm och bensin så att den då tänder på alla ? Kan man mäta upp att alla 12 får och går som de skall under last ? Det kan ju vara lite knepigt att med örat avgöra nåt enstaka bluppande när 12 st snurrar i 2-3000 rpm. Skulle det vara samma cylinder som bluppar tycker jag att man skulle se skillnad på tändstiften isåfall. Idag tänkte jag kolla upp spjällmotorerna för skojs skull. Kanske en möjlighet ? mvh,komfortnissen |
|
Paap Reeder |
Min uppfattning: dessa bluppar kan komma sig av - misständningar inne i cylindern varvid en hel eller delar av en förbränning uteblir s a s - att avgasventilen inte tätar 100 % varje gång Min erfarenhet är att före min topprenovering på V12:an hände det litet nu och då att den fluffade till ibland. Efter min topprenovering så har jag väl kört kanske 300 mil innan jag ställde av den. Vet att jag uppmärksammade fenomenet och kan väl säga att den inte under ca 5 min i a f fluffade ngn gång i sb med "parkeringen". Nu vet jag att den kommer att fluffa litet då och då och det beror enligt min uppfattning endast på att bensinkvaliteten är så jäkla ojämn. Åker för tillf med min M30. Den har puttrat och fluffat en hel del. Var en tur till Enk idag och efter ganska lugn körning i ca 6 mil så stannade jag vid bankomaten i Enk och då "var den precis som förr" ... fluff, fluff ... litet då och då. På hemvägen genomfördes maxtest flera ggr. 200-220 enligt mätaren (är säker på att den klarar 215 (220 mätarfart) även om de sista km "sitter ordentligt inne") under uppemot en mil samt i övrigt i princip "fullt skaft"! Gossar! ... den gick "jävligt lent" och jämnt när jag lyssnade innan jag stängde ner den hemma. Min slutsats: Om det inte är fråga om ngt KRAFTIGARE OCH REGELBUNDET fluffande = > skippa ärendet. MVH /// Paap R |
|
Min 11.000-milade 732/735:a "fluffar" oxå efter en stunds stadskörning/vanlig blandad körning, men efter en repa till Malmby igår, där det stundvis kördes 200+, så fluffade det fan inte...len o mjuk som min fina katt :-) Min 750 gjorde oxå det, o den var i kalasskick i allt, men efter 250Km/h i en stund så spann även den som silke. Det är soppakvaliteten, garanterat, eller rättare sagt det att man MÅSTE köra på oblyat, med "bleiersatz". Maskinerna är ställda efter "riktig" benzin, a´la Deutschland på 80 o 90-talet, så vad händer...med det nya...? BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel. |
|
|
Ja, det låter ju troligt att det är soppakvaliten det handlar om men isåfall tänker man tanken att en chippning/anpassning till den soppa vi faktiskt har nuförtiden skulle komma väl till pass. Har lagt märke till att bluppandet ibland upphör. Verkar bero på luftens kvalite också för ibland är det bluppfritt. Vatten=syremängden varierar ju med temperaturen. Vem minns inte när man drog hem på Dakotan kl.5 i den fuktiga, svala sommarnatten, gjorde en diskret nerböj till det ställbara munstycket och njöt när man forsade fram i 38 knyck mot 35 annars ? Det vore intressant att höra om de som chippat sina 12:or också har bluppandet ? Raaap, jag håller i princip med dig men för mig som tidigare käkat många mil i 4-cylindriga halvvrak från samma 80-90talsepok fast då helt utan bluppande är det lite retsamt att State-of-the-Art BMW inte ska klara av det. Mina spjällmotorer var helt perfekta så nu ska jag testa ett gammalt husknep som funkade superbt på en Granada 6-a jag hade en gång i tiden. Den hade då rullat 30 000 mil, gick lite likt, misstände sporadiskt och vandrade lite i tomgången men mycket värre än 12:an. Jag blandade 2 dl 2-taktsolja med 8 dl lacknafta och pytsade i en halvtank. Startade och det lät då ungefär som en gammal rökare som harklar sig, hostar loss rejält för att sen låta som Pavarotti. Vet inte riktigt vad som hände men...det är resultatet som räknas ! Den gick otroligt jämnt o fint efter den behandlingen ytterligare 10 000 mil för att sen begå självmord mot en folkabuss. mvh,komfortnissen |
|
|
KRAFTWERK, man kan väl inte påstå att en bil med katalysator är gjord för blyad bensin? Jag funderar mer på om det är vevhusventilationen som ligger bakom bluppandet, om den släpper in små oljepartiklar som är svårsmälta. Jag håller med Komfortnissen ang att andra gamla bilvrak går jämnare på tomgång, även bilar som stått still i två år utans service. (Jag tänker på min Saab som stått över två år och som gick fint efter starthjälp) /Mats J |
|
|
Har ett liknande bekymmer, "bluppar" på tomgång.. tomgången vandrar lite också. Kan inte ställa något mynt på högkant någonstans på motorn, vibrerar nästan som en Volvo 240 på tomgång. Belastning och vanlig fiskörning går den fint, men en kompis som låg bakom sa att den svartrök under maxattack. Jag har bytt fördelarlock, tändstift samt kollat så att alla tändkablar är ok. Den verkar inte direkt missa på någon cylinder som den gjorde innan fördelarlocksbytet. Blev lite fundersam när jag hittade en lös slang till vevhusventilation, på högra sidan sitter den på spjällhuset, men på vänstersidan sitter det ingen, bör det inte se likadant ut? (för visst är väl det en del av vevhusventilationen?) Finns det olika spjällhus mellan årsmodellerna? Det bör ju kunna påverka endel trodde jag. Tog iaf bort den stora pluggen på spjällhuset och satte till vevhusventilationen, med en liten liten specialkoppling, men ingen skillnad. Annars vet jag inte vad det kan vara.. insugspackning provade jag att spruta startgas på, men märkte ingenting.. kanske var för snål eller sprutade på fel ställe. Provar mig fram lite, men som amatör är det inte alltid så lätt :) mvh Tomas J |
|
Paap Reeder |
... slangen går till br.tryckregleringen. Spjällhusen är identiska men eftersom de sitter på olika sidr hamnar den enes vakumslang uppe och den andre nere. Utan vakumreglering av br.trycket blir det inte bra på speciellt tomme. MVH /// Paap R |
|
Nej, mats, Du har rätt! Jag tänkte mig inte för, utan relaterade endast till min gamla bil som ju saknar allt vad katalysator heter, men min 750 var likadan, o i det fallet tror jag det berodde på min idoga stadskörning med korta sträckor o många kallstarter. Vevhusvent. låter oxå sannolikt.... /Anders BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel. |
|
|
Vadå 38 istf 35 med Dakotan. Var min herre ej med borrar och filar försedd? 40 på ettan 70 på tvåan och så en växel kvar vill jag minnnas från moppetiden. Behövde ej invänta daggvåta morgontimmar utan detta funkade dygnet runt även som mopedbud på dagtid. Tror mer på att dra ur maskinen ordentligt då och då än "luftteorier" Dessutom fräscht tändsystem med rena kablar fördelarlock och nya tändstift fick min 12a att spinna som en katt. GE JÄRNET! mrMPOWER |
|
|
Vid den tidpunkten var jag bara 13 år gammal och lite försiktig efter att ha blivit stoppad av en BMW-mcpolis för att jag hade en tjej på bönpallen. Han klev av sin tyska wundermaschine, tittade upp på mig (jag var 190 cm då) och sa: Det är inte så bra att skjutsa tjejer utan hjälm - ta det försiktigt på hemvägen - satte sig och drog iväg. Det var tider det ...! Det goda 70-talet ... Nåja, jag får väl mäta upp kablarna också, det är ogjort. På ren metanol tyckte jag förstås att blupparna i princip försvann, men det var lite väl kraftlöst att dra runt 2-tonscontainern på 100% så jag har gått tillbaka till 50/50. När det är några liter kvar ska jag köra lacknaftatricket. Och gasa järnet Toomas ! Är du helt bluppfri ? mvh,komfortnissen |
|
|
Min 750 -99 tycker inte om när jag kör korta sträckor med kö-körning på 95 Oktan. Då börjar nämligen den gula motor-lampan att lysa efter en stund. Tankar jag sedan 98 Okt och kör ur bilen ordentligt. Alltså fullgas så långt man vågar, växlar manuellt och håller motorn på lite högre varv, så slocknar lampan efter en stund. Jag är helt övertygad om att det är soppan som är boven i detta fenomen. Idag kan man ju inte lagra soppa som förr i tiden. Inte ens gräsklipparen startar efter 5 månader. Tömmer man förgasaren och heller på ny soppa så startar den direkt och varavar upp som den skall. Samma sak med lilla 6Hk mercury motorn på båten. Startar, men vill inte varva upp. Utan dör efter en liten stund. Soppa är färskvara nu för tiden. Är det fler som råkat ut för detta? Mvh, Pocke |
|
| Inte jag men väl bilen. Själv bluppar jag lite då och då där bak. Mycket beroende på vad jag ätit. Tänker inte gå över till metanol. Möjligen etanol./ Blupparen. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.