AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
976

Var brukar larmet sitta på en E34?

FredricF
Hej,
jag undrar om nån vet var man brukar sätta larmburken (ej BMW original) nånstans? Bilen är en E34 540AT - 94 (-95 säger en del).
Bakgrunden till frågan är att larmet strular för mig och jag vill ta bort det helt.

Historien:
Jag köpte en privatimporterad bil av grabben som importerad den. Han hade, på uppmaning av försäkringsbolaget, installerat ett larm i bilen (BMW original, som redan satt där, dög inte).
Detta larm hade sedan strulat rejält så han sa till mig att det var "bortkopplat på nåt sätt" och att jag inte skulle använda det utan använda originallarmet. Inget bekymmer.

Tre år senare vägrar bilen starta efter ett besök på en bensinmack (ingen tankning förekom, lyckligtvis). Startmotorn snurrar fint men motorn på sin höjd hostar lite.
Bogserar bilen hem och börjar felsöka. Konstaterar att det inte kommer soppa och, efter att ha kollat säkringar å så, demonterar jag bensinpumpen (lyckligtvis är tanken nästan tom). En ny pump kostar en sjuhelvittas massa pengar så jag testar pumpen på bänken och den funkar bra. In med pumpen igen och demontera istället bensinpumpreläet. Det är ett föga känt faktum att hela elektroniken i en BMW E34 540 är byggd runt ett bensinpumpsrelä. Reläet är, naturligtvis, OK.

Nu åker voltmetern fram på allvar och jag börjar ringa kabeln mellan reläet, via säkringsboxen, bak till pumpen. En STOR eloge till BMW för att kablarna faktiskt går att följa. Kabeln till bensinpumpen är f.ö. grön/violett.

Nu vet jag att avbrottet är nånstans mellan batteriet (kabeln passerar där) och säkringsboxen. Då slår det mig att larmet kanske är inblandat. Det bör sitta nånstans där och det är ett bra sätt att göra bilen obrukbar för buset. Jag letar reda på larmdosan (ev liten svart med fyra grå knappar, det är ALLT jag vet om larmet) och trycker på en knapp. Det skulle jag nog inte gjort för nu kan jag inte stänga av det och dessutom verkar det aktivera startspärren som i.o.f.s. går att deaktivera med BMW-larmet men allt är som en jvla-julgran med epilepsi.

Jag vet fortfarande inte om larmet verkligen hade med felet att göra men nu är det för sent att grubbla på det, nu måste det bort och det vore bra med en ide om var man skall börja leta så jag slipper riva hela bilen invändigt....

/Fredric

PS. Mitt i allt det hela kan jag bara konstatera att det är en fröjd att mecka BMW igen. Alla kontaktdon är av hög kvalitet med låsning och inget är fastrostat och går sönder när man tar isär det (undantaget möjligen avgassystemet, fast det är inte inblandat här).
Tidigare har jag kört och meckat några Fordar. Det är inte på det viset med Ford kan jag lungt säga.
Hej på nmin satt den bakom det lilla facket som finns på vänster sida av ratten.. men då mitt larm pajade så gick den inte ens runt
FredricF
Mycket riktigt satt det där!
Tack för svaret.
Nu återstår bara att kirurgiskt operera bort den från bilen.. Mycke sladdar är det.

/Fredric
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.