AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.395

Byta genomslagsskydd utan att demontera något?

Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Jag har tid för byte av stötdämpare på verkstad. Men genomslagsskydden som jag beställde med dämparna kom aldrig så jag undrar om jag måste skjuta upp bytet eller om det går att byta dem i efterhand. Har ingen aning hur de sitter, har inte tittat efter...

//
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.412
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Tyvärr måste stödlager och övre fjädertallrik lossas (vilket kräver demontering av fjädern - eller iallafall ihopdragning av fjäder). Se Länk för en sprängskiss. Genomslagsskyddet är #11 på bilden ovan. Det vill säga inget man gör enkelt i efterhand.
Se också Länk (under Maintenance -> Front shock absorbers...) för lite "live" bilder (är iofs för en E34 men konceptet är detsamma).
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Tack slangen!

//
Länk
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Någon som vet var man kan köpa genomslagsgummin i Lund - idag? Theanders hade inga hemma.

//
Länk
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Du behöver inte absolut byta dessa "gummidämpare" om dem som du har är fräscha...Brukar inte vara alldeles nödvändigt med att byta dessa.Jag menar när du nu inte har fått dem och du vill byta stötdämparna nu "direkt"..

Dessa gummigenomslagsskydd brukar i "vanliga fall" inte vara så "slutkörda" så att det är ett "absolut måste" att byta dessa när man byter stötdämpare..

Jag brukar inte byta dessa varje gång..

Mvh Janne.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Men damasken(nr12) bör bytas samt gummi underläggen för fjädern(nr10+13) så vet man att allt är fräscht.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Precis...Hewi beskriver "måstebytena" korrekt :)

Den tunna gummidamasken(kolvstångsskyddet) måste absolut bytas ty denna är ofta(alltid) söndertrasad efter "några år" iaf på E39:or...

Mvh Janne.
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
OK. Men nu gick det att skjuta upp bytet tills på onsdag så jag gjorde det. Beställde genomslagsskydden och de "ska" komma imorgon. De andra sakerna ni nämner har jag införskaffat.

Jag har sett att damaskerna är skrot, liksom fjäderunderläggen. Så jag antar att genomslagsgummina också är skrot. 9 år på nacken då jag utgår ifrån att de aldrig är bytta... 161:- /st på Theanders, 101:- på Motor Nord (men MN hade slut och tar för lång tid att beställa).

Tack för hjälpen!

PS. Någon som har erfarenheter från Bilfixaren i Lund?

//
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.