|
|
|
|---|---|
|
Hej! Här kommer ytterligare en fråga från en nybliven BMW-ägare (vilket kanske märks). Problemet är, om det nu är ett fel, att det vibrerar i ratten plus att man ibland får styra emot rätt mycket vid inbromsning. Grejen är bara att det är ibland detta sker oftast funkar det bra. Tänkte först på att det måste vara de breda däcken som gör att det spårar vid bromsning men det sker även när vägen är relativt fin. Kan det vara så enkelt att däcken behöver balanseras? /Samuel | |
| Kanske ska säga att det är M-pkt på bilen en 525 -03, E39! | |
| Ingen som har någon erfarenhet av detta? | |
| Börja med att kolla skicket på dina bromsskivor, bromsbelägg samt bromsok runtom. Det kan vara något/några bromsok som kärvar. | |
|
Kan även handla om obalans i något däck.. Vet du om de vibrerar nåt i ratten vid någon speciell hastighet? |
|
|
Skeva skivor brukar ställa till en del obekvemligheter... BMW - Beroende Med Wilja! |
|
|
Förra sommaren styrde min E34:a ner i diket på ca 50 m om man släppte ratten. Provade skifta hjul fram, då styrde den åt andra hållet! Då skiftade jag fram-bak, då försvann problemet. Förslag: 1. Kolla skicket på bromsarna fram. Hade bilen jämna bromsvärden på förra besiktningen? Drar det snett bara när du bromsar (bromsfel), eller även när du kör rakt fram och släpper ratten (hjulfel). Lycka till! |
|
|
Haas, ja det vibrerar i ratten kring 80-90 och även i lite högre hastigheter men då mycket mindre. Grejen är att jag precis köpt den och den är inne på förenade bil för hjulinställning. Det var bara det att om det är något annat som ni tror orsakar problemet så är det ju bäst att säga till så att de fixar det innan man hämtar ut bilen. ErikBerg, Vet ej men förenade bil i Malmö besiktigade den för drygt en månad sedan och de borde väl ha åtgärdat detta innan de ställde ut den i försäljningshallen? Det drar bara snett när jag bromsar, annars går den spikrakt. |
|
| Haas, kan det verkligen vara så enkelt att det är obalans i däcken? | |
Juhas 530i |
Min drar också åt alla håll när vägen blir dålig och spårig. Jag har nyrenoverade bromsar runt om, nya dämpare och nästan nya bak plus nya fjädrar samt nyrenoverad framvagn. Det enda det kan bero på är just dom breda däcken, jag kör med 225/50/16 och 8.5 fälg bredd. På vintern har jag aldrig sådana här tendenser, då kör jag med 205/65/15 Michelin och bilen bromsar hur stabilt som helst! Mvh Juha |
Juhas 530i |
Nya dämpare fram menar jag! Mvh Juha |
| Juhas, Har ju M-pkt så bak är det ju 255/40/17 samt 235/40/17 fram. | |
Juhas 530i |
Ja, det gör ju saken knappast bättre, breda lågprofildäck ger en fin styrrespons på släta vägar, tyvärr så kan man knappast kalla våra nordiska vägar släta. Man borde bygga motorvägar a´la USA. Mvh Juha |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.