AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
2.696

Balansering nödvändigt vid köp av beg. hjul via internet?

Om jag köper ett gäng fälgar (lätt beg med däck) från internet, måste jag balansera o ställa rätt något då.
Eller bara tuta o köra,

/I have to quit you babe
Nej du måste inte balansera hjulen. Finns inte heller något att ställa in. Men känn efter när du kör med bilen efter att ha monterat på dina nya hjul. Vibrerar det t.ex. i ratten så åk och balansera. Onödigt att förstöra däcken och köra i en vibrerande bil.

Se bara till att du har rätt hjulbultar till fälgarna, det är inte alltid du kan använda bultarna till dina originalfälgar, plåt eller alu. Kolla längden på bulten och om de skall vara konformade eller rundade. Inte trevligt att tappa ett hjul.

Är du det minsta osäker, köp bara hjul som suttit på en likadan bil som du har och se till att få med bultarna.

/Fredrik
ok låter bra bara testköra när de kommer då.

TÄnkte på bultarna bara, de jag köper passar till E36 betyder det att det passar eller kan djupet skilja sig märkbart, och vart kan man hitta nya bultar lättast,
Däckfirman borde kunna skrapa fram rätt sort?

/I have to quit you babe
och en annan fråga, ska det inte skrivas in någonstans så nya dimensionen o storleken på fälg hamnar på reg.beviset.
kan inte vissa besiktningsgubbar grina till lite på det om det står fel?

/I have to quit you babe
Så länge rullomkretsen inte avviker mer än +/- 5% från original, och så länge bilens spårvidd inte förändras, så lägger sig bilprovningen inte i vilka hjul du har på bilen.

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Har hjulen suttit på en E36 ,som din bil är, och du får med bultarna så skall det passa.

Vill du kolla hur rullomkretsen stämmer så finns det en utmärkt räknare på Länk
Gå in under faq och sen fälg & däck och tryck på

/Fredrik
äsch, jag slant på knapparna, här kommer fortsättningen.

Gå in under faq och sen fälg & däck och tryck på Beräkna storlek på fälgar och däck.
Ställ in rätt värde på dina originalhjul och de hjul du tänker köpa och tryck på Beräkna. Det får inte skilja mer än 5% åt något håll. Precis som Kalle skriver.

/Fredrik
Sheit, de jag tänkte köpa gav en skillnad på -6% så det var väl bara att glömma.
får leta vidare då, men bra att veta då vad man behöver.

/I have to quit you babe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.