|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Har funderingar på att köpa en 530 touring V8 (e34) Har provkört 2st hittils. Bägge har gått lite ojämt på tomgång, den ena även vid körning. Är detta vanligt förekommande? Kanske ska sattsa på en 525 istället? | |
|
Ur ett ekonomiskt perspektiv så är 525:an att föredra, speciellt med dagens bensinpriser. Om du inte är "V8 frälst" så tycker jag att du ska stasa på en 525. Samma bil och i stort sett samma prestanda till en billigare peng. 530 har förvisso sina fördelar, främst genom att det är en underbar motor som går silkeslent och har en annan gångkultur än sexorna med ett enormt starkt och mjukt bottenvrid. Men det kostar oxå 2dl mer per mil i snitt. Den raka sexan i 525:an är dock en fullgod ersättare, den når av naturliga själ inte upp till V8:an när det gäller känsla och vrid. Men det räcker till gott och väl. Det är ju samma bil i övrigt förutom motorerna så är du beredd att betala det lilla extra för en V8 är frågan du ska ställa till dig själv. (?) Lycka till! |
|
|
Jonny78; Om jag var du skulle jag köpa ett fint exemplar och ta den motor det exet har, det är viktigare än 525i/530i i och med att du kan tänka dig antingen eller, vilken prisklass hade du tänkt dig? Mvh Stephan |
|
|
LexCom: Är inte så V8 frälst, det är väll mer vridet jag är ute efter. Å andra sidan så är väll 6 cyl.mer synonymt med BMW, än vad v8 är. Priset beror ju lite på. Har funderingar på om jag ska ner till tyskland och hämta en. Men totalt max ca 40.000:- har jag tänkt. Men då ska den vara VÄLDIGT fin. Och väl utrustad. Den här ryckiga gången som 530 verkar lida av, har den även smittat av sig på 540? |
|
| Jag håller med Lexcom och Stephan, spec det där med att om du hittar en fin så kvittar det om det är en 525 lr 530.. Ang förbrukningen tror det skiljer så lite att stiger soppa priset med 30,40,50 öre hit eller dit så kvittar det om du kör 1 dl snålare per mil, det handlar nog mer om vart det är billgast att tanka ;P Min 530 har dragit i snitt 1,17 L/Mil och då har jag mest kör till och från jobbet relativt lugnt.. Men det har väl hänt att man gasat ifrån nån gammal Saab lr så som legat och pressat bakom =) Sen kan det ju även vara värt att lägga 50 kr mer på soppa i veckan än den där "sista" biran på krogen som man igentligen inte borde dricka ;) | |
| Jag köpte en 530 touring idag! Välutrustad och arktissilver. Är extremt nöjd med bilen såhär långt, men har inte hunnit testa den mer än 30mil lugna mil. Får hoppas att det inte är några dolda fel men det verkar inte så. Provkörde även en 525 igår och jag tycker V8 passar E34 bättre, 6:an fick man piska lite mer för att det skulle bli någon acceleration vilket kan bli jobbigt i längden. Rekommenderar dig en fin 530, min är även manuell vilket jag föredrar. | |
|
Jonny78; Ryckig gång? Insugsmembran trasigt, trasigt gummi på tändgivarna, något är fel på dom 530: is du kört, det kan vara något av det jag tog upp eller ytterligare andra saker, men allt går att lösa av en kunnig meck, men sjävklart väljer man ett ex som inte har dessa brister, jag skulle säga att du haft otur, jag bytte båda dessa saker på min gröna, tyvärr i fel ordning, felet var gummituta med hål i, märktes när motorn blev varm, Perre på Bil och Motorteknik sa spruta vatten med en blomspruta då syns det om någon är dålig, funkade perfekt=) Mvh Stephan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.