AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.998

Obalans i kardan?

Manga
Min bil (M535-85) vibrerar konstigt när man åker i väg från stillastående, samt när man släpper upp kopplingen.
Nu har jag bytt hardyskiva+stödlager och kopplingen är ny.
Kan det vara kardanstången som det är obalans i.
När jag hade kardan borta för byte av hardyskiva+stödlager så såg jag att det var balanseringsvikter på den, dock satte jag dit den likadant som den satt innan jag tog bort den.
Men jag funderar på om det kan vara så att när förra ägaren bytte koppling, att han eventuellt satte kardanstången fel, därav obalansen.

Kan obalans i kardan visa sig på det här sättet?
Man tycker ju att det borde vibrera hela tiden, men jag har som sagt inget annat förslag på vad det kan va.

Är det nån som vet nåt så vore jag väldigt tacksam för svar...

MVH
Mange

Mange
jo, det är ju viktifgt att sätta ihop den som den satt.

uppkomm detta i samband med koplingsbyte? eller var det innan?

ett sätt du kan testa är att köra i en hastighet där det är som värst, sen lägger i en annan växel, eller frikopplar, är det då fortfarande så så är det ju någontiung efter växellådan, kan ju likaväl vara bakaxeln...

[Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?]
Manga
Jag vet inte när det uppkom, det var så när jag köpte bilen, jag hoppades det skulle försvinna i samband med byte av hardyskiva+stödlager, men det gjorde det ju inte.
Ska jag prova att vrida på kardan?

Mange
Det här med kardanen är tydligen ett gissel, nu är jag ingen mekaniker men jag har förstått att det är viktigt med att kardanen monteras med förspänning, att den dessutom monteras exakt som den skall är oxå viktigt för att undvka obalans och vibrationer.

vet inte om detta hjälpte dig men jag tror du är inne på rätt spår..

Surfa in på Länk
hur sitter hardyskivan?

på vissa bilar sitter det en sentrering i hardyskivan, jag monterade på en bil utan den och det blev bra, man bör ju tänka på att kors-dra bultarna så mycket som möjligt för att få det bra centrerat.

har du kollat så det inte är däcken? eller fälgarna som är skeva?

Manga
Är det nån som vet om det finns märken på kardan hur den ska sitta?

Om det nu är så att kardan sitter fel, borde det inte vibrera hela tiden?
tror inte den är märkt, kanske är så på din, men tror inte det.

endel säger att när man har haft den delad engång så är det bara att slänga, och skaffa ny, fast det måste väl gå att balansera om, beror på vad en bagagnad kan kosta, om det är värt det lixom..

Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Kardanen är balanserad. Det spelar förmodligen ingen roll om du vrider den vid monteringen eftersom du har centreringar.
Men om du delar kardanen, byter knutkors eller liknande så MÅSTE kardanen sättas ihop i exakt samma läge som tidigare.
Bilar med delad bakaxel är mycket känsligare för vibrationer eftersom bakaxelklumpen sitter fast monterad. Vid stel axel så tas obalansen till stor del av att hela bakaxeln är fjädrad.
Jag kapat och behöver balansera en kardanaxel till en Triumph, är det någon som känner til en firma som utför sådana arbeten i Stockholmsregionen?
/Mats
Manga
Jag kom att tänka på en sak, om kardanaxeln sitter fel så borde det vibrera mer i högre fart när det är mera "snurr" på kardan.
I låg fart, (och det är då man känner att vibrerar) så borde man knappt känna det eftersom kardan snurrar så sakta, eller?

Mange
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Nja, är det inte tvärt om?

//Ticco

"NICTIC RACING"
Manga
Det kaske du har rätt i Ticco, ska ringa bmw och kolla vad dom säger jag håller på att bli tokig på det här.

Hur beter sig bilen om bussningen ,ellan slutväxeln och underredet är dålig?

Mange
om kardanen är obalanserad så är det värre på föga hastigheter, men även kan det vara hel bra i vissa hastigheter, beror på resonans svängningar i kardanen.

Ex
131
Ex3mX
M5 E34 92b 3.8l SOLD!
En delad kardanaxel har en varierande hastighet.
Om du sätter den fel så riskerar du att drivlinan rasar totalt!

Ponera följande:

Ta en kardan och böj den som ett V
Massan som är på undersidan snurrar snabbare
Som snabbast snurrar massan som e längst ner i knuten.

Det brukar finnas ett stansat märke så man ser hur den ska sitta på dom flästa bilmodeler vet ej om det är så på din.

Innan du labbar för mycket med den så kolla med någon som vet hur den ska sitta!
Manga
Hur beter sig bilen om bussningen till slutväxeln är dålig? (den som sitter i karossen och i överkant på slutväxeln)

Mange
Racing Mike
Det kan vara så att bulten som går genom bussning har gått av. Inte helt ovanligt.
Oftast i den främre bussningen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.