|
|
|
|---|---|
|
Min klimatanläggning ACC har slutat leverera kalluft och det är nu över 25 grader ute i sommarvärmen, hyffsat jobbigt när man skall köra familjen... Vad kan felet vara? Kan fläktmotståndet vara trasigt? | |
|
Nej, det tror jag inte. Fläktmotståndet reglerar styrkan, det är ett variabelt motstånd helt enkelt. För det först, går AC kompressorn igång när du trycker på snöflingan? Om den inte gör det så kan det vara för låg nivå med köldmedel. En eventuell påfyllning med läcksökning väntar för din del skulle jag tro. Att gasen har läkt ut "naturligt" (5%/år) låter inte troligt då din bil är så pass ny. Antagligen har något rör eller så sprungit läck, i värsta fall så har kondensator eller någon annan komponent i AC systemet fått ett rosthål och läcker. Det dem gör när du lämnar in din bil på en kylfirma är att man fyller systemet med lite spårvätska som syns i UV ljus, fixar läckan och fyller systemet! Kan kosta från 1000 kr och uppåt flera lappar att åtgärda! |
|
| Misstänker också att det inte rör sig om motståndet. Får väl helt enkelt åka iväg till en bilkylsexpert och låta dom kika på den. | |
| Var hos en bilkylsfirma idag och trycket var perfekt i systemet men att gasen var slut. Påfyllning, några minuter och 1375 kronor senare var det iskallt i bilen igen. Skönt! | |
|
Alltså, varför var gasen slut då? De lär ju finnas en orsak till det. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
Njuren |
Läckage? Men fortf tryck i systemet? BMW - i nöd och lust? |
| Ja, vad han sa var att om jag minns rätt att det var 0,6 bar i systemet när han kopplade in sin utrustning, men att gasen var slut. Gasen läcker ut på alla bilar "-inget varar för evigt". Möjligt att han blåste mig då... Men jag fick ett års garanti på jobbet och kallt blev det. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.