AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
984

MG speed detail!

alex_328
Köpte en sådan flaska på micro i malmö..

körde 1 omgång på bilen och dem blir så len att knappt flugorna kan sitta kvar på den :D

fick en strålande glans på bilen med sen nypolerad ut

självklart är bilen polerad tidigare men det är 1 månad sedan

10 poäng till det !

rekomenderar att använda det 1 gång i veckan :) blir kannon
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Vad är det förnått? Vax eller... ?

Handpolerade du eller körde du med maskin ?
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Länk

Låter som någon allt-i-allo produkt som både ger "skydd" och rengör på samma gång.

// Mvh Andreas

Min 540i6
Länk
De är smidigt med Detailing spray;er. Resultatet blir oftast som du beskriver, väldigt halt och väldigt blankt om ytan är i bra skick. Problemet är att varaktigheten brukar vara rakt av usel. Ge de några veckor o se :)

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Måste inte bilen vara helt ren innan man sprayar på detta? Och måste man inte spraya på det, vänta en stund o sedan polera bort det? Då kan man väl lika gärna vaxa eller?

*BAWORAK*
Jag har för mig att Meguiar's förklaring till spray'en är att det inte alls är något vax utan mer en booster? Alltså, det är en spray som man använder efter behandling för att bibehålla en bra och fin yta. Typ efter tvättar osv.
Så jag tror man skall hålla sig borta från att jämföra den med vaxer, den har ett annat användningsområde helt enkelt.
Jag gjorde en snabbsökning på Meguiarsonline och tycker att jag uppfattat saken rätt. To use in between detailings. Alltså, bara för att försöka bibehålla en schysst yta tills nästa polering/vaxning.

Många verkar använda den istället för Quik Detailer, typ medel för när man plockar bort vattenfläckar, fågelskit m.m.
Och vad krävs för att boosta glans och halhet? :)

Länk
Porta har lärt mig att CTI (från Cyclo) kan boosta glans och halhet ordentligt :)
Hehe, ja tänkte närmast på vad du tror att speed detailern innehåller. De är ett flytande snabbvax, med medioker till dålig hållbarhet.

Länk
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Men vaddå, ska man alltså tvätta bilen och torka den, sen spraya på den produkten? Polera av den lite snabbt eller hur då, jag hajar inte riktigt... ?
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
MD: det låter som en riktig förklaring på hur det är tänkt.

// Mvh Andreas

Min 540i6
Länk
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Och då var vi tilbaka vid vad jag skrev...skillnaden mot tex sonax flytande hårdvax blir då försummbar eller?

*BAWORAK*
Här finns en nyligen startad tråd i ämnet:
Länk
alex_328
Spraya på vänta 5-10 sek o torka av nogrant .. med en bummuls t-shirt funkar kalas ..

Du får en riktigt Glans på bilen "wet look " och den blir riktigt hal o len o fin i lacken .

SJälvklart så är min bil riktigt fin i lacken i övriggt jag och har en mycker ljusblå grå färg . vilket gör att den är lätt at sköta om.

bilen är handpolerad flera gånger med Autosmart för att få upp en fin uta..

1 vecka senare Andvände jag Speed ditailer och då ser den ny polerad ut ..

Spryen är till för att få en skysst puts o hålla bilen fin .. mellan vaxningarna

det blir sjukt strålande glans nästan så att folk vänder sig om efter den
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Låter ju trevligt, helt klart.

Man polerar & vaxar för att skydda, även om denna produkt inte efterlämnar någon skyddande hinne utan endast förhöjer glansen och håller den i fint skick är ju värt sina pengar. Vad kostar en sån flaska?
St
1.089
Stente
För tillfället ute ur BMW-träsket.
139:- enligt Micros hemsida...
porta
Om man är en storförbrukare så köp Lahega No 30 bodygloss.
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Okey, det är en liknande produkt eller?

Dyrt?

Min bil fick nämligen helt ny lack i slutet på maj. Hade tänkt diteca den men pengarna ska jag lägga på ett sjysst chassi istället, så vad tror du det räcker med t.ex. sonax extreme vax, sen på med lite sån detail? För bilen ska stå utomhus i 3 veckor när jag ska vara bortrest, vill att den ska vara nyvaxad då så regn & skit i samlas på den.

Vad rekommenderar du porta som har bra erfarenheter?
porta
Är en likvärdig produkt, men den säljs endast dunkar om 2,5l. Jag tycker inte du ska lägga sonax, finns produkter som är bra mkt bättre. Ett mkt bra skydd är Cyclo CTI, finns på www.lj-trading.se/webshop där finns även andra bra produkter. Om du vill ha ett lättarbetat vax så är Lahegas 33 superwax eller Smartabs Platinum ett bra alternativ. Men CTI ger bäst skydd och är väldigt lättarbetat.
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Okey, men vad tror du om en polering, handpolering. Ska man göra en sådan på en lack som är så pass ny? Kanske ska ha nån typ av cleaner då sen lahegas 33 supervax eller smartabs platinum som du säger.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.