|
|
|
|---|---|
|
Hej alla bmwåkare.. Jag behöver eran hjälp.. Jag kan inte nolla min motor,är jag nollat vevaxeln så kan jag inte hamna rätt på kamaxeln.. Jag hamnar 5mm före eller 5mm efter,varför? Jag har en 284 graders kam i,men ej justerbart kamdrev!! Måste jag ha justerbart kamdrev? Skall jag sätta markeringen 5mm före eller 5mm efter,vad blir bäst? Kan det gå sönder om jag ställer in motorn så ,eller? tack för alla svar.. bengan BMW,vad annars? | |
|
går motorn bra idag? tydligen så har någon ställt om motorn av någon anledning.förslag ...ställ veven på 0 ock gör en ny markering på kamdrev.ock du kan kanske kan ringa till han som byggt motorn... |
|
|
Det är jag som har byggt motorn. Blocket är planat,antar att det är därför det blir så vid kamdrevet... Om jag gör en ny markering så blir det inte rätt ändå!!! hjälp bengan BMW,vad annars? |
|
|
Låter som du har byggt på samma vis som mig, dvs. planat blocket. Hur mycket är det planat? 2mm? Jag tog det säkra före det osäkra och köpte ett justerbart drev samtidigt med kam, vippor och alla "slitdelar". Tomas Lind BMWCS #3640 The best drug in the world is still Adrenaline... |
|
|
Jag planade mitt block 2,1mm.. bengan BMW,vad annars? |
|
|
ja .Då har du ju svaret på problemet !! är väl bara att sätta kam remen på samma läge. har en fråga till dej Bengan,vilken vev kör du i din motor.Är själv lite sugen på en 2.7-2.9. |
|
|
"Sätta kamremmen på samma läge" ?? Hur menar du då Håkan? 2.1mm ok, jag sa åt killen som planade mitt att ta MAX 2.00mm, det är ju vad som skiljer (2mm) med kortare 320/323 stakar, vågade inte ta några extra tiondelar, det är ju ändå rätt tight. Håkan ... för att bygga 2.7 liter, kör med 324/524 dieselvev. Tomas Lind BMWCS #3640 The best drug in the world is still Adrenaline... |
|
|
Nu vet jag inte riktigt vad du menar att du skall göra.Håller du på med att plocka ihop din nybyggda motor eller skall du plocka av toppen ? har motorn varit igång tidigare?eller går den inte rent. Om du skall montera ihop den för första gången är det lite klurigare .tycker att 5mm före eller efter låter lite farligt !eller farligt är det nog inte men den kanske inte kommer att gå så bra. Men SLIMM kanske kan berätta hur han gick tillväga ,han måste väl haft samma problem om han byggt på samma vis... |
|
|
Eftersom du har planat blocket så stämmer inte kamremmsgeometrin (eller något liknande ord) och därmed förskjuts kamaxelläget mot vevaxelläget. Det jag (och många andra) nog skulle göra är att montera ett ställbart kamaxeldrev ! Funktion före styling! |
|
|
Jo jag glömde ju skriva det... Jag köpte ett ställbart kamdrev. Tomas Lind BMWCS #3640 The best drug in the world is still Adrenaline... |
|
|
Skall beställta ett Justerbart kamdrev imorgon!! MotorNord har ett vet jag.. Köhler har oxå ett.. Var finns dom annars att köpa? Hade kostar dom isåfall... bengan BMW,vad annars? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.