|
|
|
|---|---|
|
Tänkte byta olja och filter på min E39 97"523i eftersom det är första gången är jag lite osäkert om filterbyte vad är det för gänga (vänster eller häger)o varför är så hårt skruvad locket innan? tack för svar!!! | |
| Det är vanlig högergäng på locket och om det sitter hårt har det väl dragits åt för hårt vid föregående byte , tror det skall dras med ca 20nm då det inte är anliggningen mot burken som tätar utan en o-ring. | |
|
Innan du tappar ur oljan är det bra att öppna både oljepåfyllningslock OCH locket till filterhållaren. Annars kan det bli kvar onödigt mycket gammal olja i motorn. Desutom rinner det ur snabbare. Svekke |
|
|
Innan du drar åt locket kan du lägga på lite olja runt ringen så blir de mycket lättare att få upp locket nästa gång. Behövs väldigt lite,bara ett par droppar på fingret.. När du tömmer ut oljan och de börjar gå mot slutet när de droppar,låt den stå några minuter och droppa,dom där dropparna är mer än man tror. |
|
| Kör också motorn ljummen så rinner olja lättare och snabbare ut. | |
| tack för hjälpen!!! | |
|
Om det sitter stenhårt så kolla gärna att det finns nya hos din BMW handlare. Det finns en risk att det spricker om det är draget för hårt. Locket är gjort av Plast. kostar 185 Kronor. Skulle själv byta filter men jag fick inte loss det vare sej med oljefiltertången eller en rörtång på sexkanten, drog det jag vågade men... Åkte till BMW, dom sa att det var vanligt att dom spricker när man lossar, om dom är dragna för hårt, beställde hem ett nytt lock för säkerhets skull. Min bil Länk |
|
|
Varför är de gjort av plast igentligen,finns de nån speciell anledning? Typ aluminium lr nåt hade ju känts lite bättre... |
|
| Billigare i plast samt att alu mot alu skär lättare i gängorna skulle jag tro. | |
|
Det funkar nog bra med plast där, men det kräver nog "liksom aluminium" att man använder hjärnan då man drar fast det. Oljar in packningen(O-ringen) och drar med förstånd, 25 Nm drar man väl i stort sett med händerna på det stora locket... Min bil Länk |
|
|
När kollar ni oljenivån i era motorer? efter nån minut eller då den stått länge, typ över natten? har ingen manual att kolla i. mvh sture |
|
|
Efter oljebyte låter jag bilen stå över natten sen kollar jag och ev efterfyller dagen efter. Tar man lika mkt olja som boken föreskriver så brukar man inte behöva efterfylla. Asken |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.