AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.473

Besviken på BMW

ch
50
christer.n
325iTouring-06
Sommaren -05 beställde jag en ny E91 325i automat, och var glad ca 950 mil innan problemen började dyka upp.
Jag upptäckte ett kraftigt ventilslammer från motorn vid tomgång, beställde tid för rep.(Servicechefen hade naturligtvis aldrig haft det problemet tidigare).
3 veckor senare hade dom lyckats få ihop motorn igen.
Idag tre dagar efter att jag hämtat bilen rasade hela motorn.
Jag är nog inte den gladaste BMW ägaren idag.
Mercedes nästa.
Johan004
Tyvärr får jag hålla delvis hålla med. 3-serien E90 modellen har mycket barnsjukdomar. Har haft mkt problem med min 330.

Johan
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Okej, men s lnge verkstaden lser detta problem och byter ut din motor r det vl fine. Det r vl frst i det lget som verkstan brjar krngla med dej det brjar bli riktigt illa. Du anger inte hur du blivit behandlad? Att du ska ha fri lnebil knns som en sjlvklarhet. Hoppas det lser sig.
ch
50
christer.n
325iTouring-06
Jag har blivit mycket bra behandlad av verkstaden, har haft en lånebil hela tiden.
Jag hoppas att det blir ett snabbt motorbyte, det är inte kul att ha en skruvad motor i en ny bil.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Varför rasade motorn? Fick du veta det? Hur vet du att motorn inte rasar på nästa motor också om det blir en ny motor av samma typ?

Var det ett måndags exemplar du hade fått eller beror det hela på en konstruktionsmiss?

___
Bilbloggen: Länk
ch
50
christer.n
325iTouring-06
Det är någon form av konstruktionsfel med ventillyftarna och kamaxlarna enligt vad jag har läst på ett USA BMW forum.
Raset skedde vid ca; 5.000 varv då ett helv- es skrammel kom samtidigt som hela instrumentpanelen blinkade som en julgran, och det var bara att rulla in till vägkanten med död maskin. (fick snabb hjälp av BMW assistans och bärgad inom en timme)
Det skedde för ca 3 timmar sedan, skall ringa verkstaden i morgon månd 3 juli.
Återkommer i forumet med info om bilen.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hmm...Undrar om det är detta med den "elektromekaniska" variabla ventilhöjds justeringen som jäv*as,har alltid undrat över hur länge dessa små elmotorer + tillb. ska hålla...
Det vore ju ýtterst intressant att få veta exakt vad som nu hänt i "christer.n":s bil..

Mvh Janne.
ad
194
adde_tz
530 GT xDrive
Christer.n:

vad hände med Christer.n-s bil? Skrev att du skulle höra av dig och beräta hur det gick. Någon annan som hade liknande problem i sina E90. Så kallade barnsjukdomar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.