AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
673

Tjut vid visst läge på kopplingen.

Ma
24
Mats328i
BMW 328i E46 -98
Hej!

Har märkt vid ett visst läge på kopplingen vid snabb uppsläppning att de kommer ett tjutande nånstans bakifrån bilen, just precis vart är för mig som förare lite svårt o säga.

Har läst om allt från silentblock till bakvagnsinfästningar som kan vara felet o undrar om någon har en susning till fundering på vad som kan vara felet på min bil eller haft samma ljud själva..

Ljudet har funnits där i ca 1 år, men inte blivit värre utan varit samma hela tiden. Hörs endast när man släpper upp kopplingen fort, inte annars.

Om de isf skulle vara bakvagnsinfästningen som gått sönder på nån skruv, fixar Bmw de på goodwill på en sådan gammal bil som en sen -98? läste här att de var en kostsam reparation som man knappast vill stå för själv..

Bilen är en 328i sedan E46 med dryga 17000 mil bakom sig.

Tack på förhand från en nybliven Bmwägare.

Mvh Mats

Bmw 328i E46 -98
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Om det tjuter bakifrån när man släpper kopplingen snabbt... hmmm... har du kollat så bilen inte lämnar såna där svarta streck i asfalten när det händer? :)

Nej skämt åsido. Är du SÄKER på att det kommer bakifrån? Ibland kan det uppstå ett sånt där ljud i kopplingen - jag har i och för sig inte hört det på nån BMW än, men jag har haft det både på en Saab 99 och en Volvo 850 som jag har haft. Det är samma fenomen som att det ibland kan skrika lite i en skivbroms... det är hur som helst alldeles ofarligt i så fall, och rättar oftast till sig självt efter ett tag?
Ma
24
Mats328i
BMW 328i E46 -98
Haha, nej de är inte SÅ snabbt ja släpper kopplingen så den spinner, :) speciellt inte med antispinnen ikopplad (ASC)? de är ett mera mellanfrekvent ljud som uppkommer när man växlar o ska släppa upp kopplingen lite snabbt som de tjuter till nånstans från drivlinan.... Finns de stödlager tilll kardanen o kan de isf låta så?

Ska göra en gratis förbesiktning av bilen den 13 juli hos BMW o får be dom att dom kollar över detta då om ja inte finner felet själv innan dess.

Mvh Mats

Bmw 328i E46 -98
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Finns fler trådar här på AP om detta. Sök så finner du.

// M.v.h. Daniel
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.