|
|
|
|---|---|
|
Hej, gör ett nytt försök då jag inte lyckats lösa problemet än. Det är så att min bil hostar / hackar mycket. När det händer så känns det som om motorn tappar all kraft i under en sekund för att sedan åter få det, ibland är det ett hack o ibland många i rad. När jag accelererar så kan det hacka på runt 2000 rpm, 2700-3000 rpm, ~3700 rpm, 5500 rpm och några andra varvtal också men dessa är vanligast. Släpper jag gasen och kommer till dom här varvtalen så kan samma sak hända som vid acceleration. Håller jag jämn gas på just dom varven så hackar bilen glatt vidare. Har letat efter sprickor / hål i luftslangarna i motorrummet med startgas utan resultat, bytte tändsstift också utan att det hjälpte. Alla verkstäder har sommartider och det går inte att boka en tid för felsökning alls inom 10 mil's radie här. Ska på långtur med bilen den 10e Juli =( Då rycken är rätt så kraftiga är det väldigt irriterande. Jag accar så att varje gång jag byter växel så kommer inte bilen under 3000 rpm för att undvika dessa så gott det går. Jag tror att den går bättre när motorn är kall, dvs den första kilometern eller nått. Tacksam för tips. | |
| Jag skulle nog rekomendera att du kollar upp lambdasonden. Med tanke på bilens ålder så kan det vara dax för ett byte i vilket fall. | |
| Ok tack, har hört från flera håll att det skulle kunna vara lambdasonden. Ska beställa en på Mekonomen för 1570kr och hoppas det är det. Skulle vara skönt att få ordning på bilen under veckan. | |
|
Tändspolarna? Eller jag vet inte riktigt hur det är på en 318is, tror du bara har en spole. Kanske värt att kolla upp. Hur är det med tändkablar och sånt, det finns väl på din bil? Rotor och sånt? När bytte du luftfilter och sånt sist? Har du öppet filter så finns risken att den har förstört LMM:en. Det enklaste vore att koppla upp bilen på data och läsa av felkoder. Har du märkt hög bensin konsumption? Andra symptom? |
|
| Den luftbälgen efter LMM brukar bli dålig, kostar 200 nånting. Har du kollat med startspray då motorn varit riktigt varm och testat då? | |
| Tja, tar en chansning på att nån kan hjälpa mig, ska på semester och har 100 mil framför mig i min 325 coupe -93 som motortempen börjar spöka på nu när det varit så varit. Det konstiga är att när motorn får jobba lite mer tex i uppförsbacke på motorväg stiger tempen lite mot det första strecket efter mitten strecket om det sen blir nedförsbacke eller jag saktar ner till typ 90 går den ner mot mitten igen för att sedan stiga lite igen lite vid normal accelaration inne istan detta efter att ha kört ca 5-10 mil i värmen (ca 30 grader nästan idag) toppen vattenpump mm är bytta för ca 2 år sen. Provat att lufta, skruvade av luftskruvennär jag kom hem med motorn fortfarande het och då sprutade det en fontän ur hålet o jag brände mig på handen fick stänga av skiten fort som fan. Va fan äre som händer?? Please help | |
|
Det låter som att du antigen har luft i systemet eller att termostaten inte fungerar till 100%. Den ska ju reglera hela tiden, öppna, stänga, öppna, stänga osv.. Byttes den i samband med de andra? |
|
|
1) Vi kollade efter läckage med startspray men vi hittade inget konstigt. 2) Bytte tändstift då gamla var lite sönderbrända o hade inte bytts på ett år. 3) Luftfiltret såg nytt ut. 4) Kan inte koppla upp bilen mot datorn... sommartider på verkstäder. 5) Ja det är högre bränsleförbrukning men det är för att jag tvingas köra annorlunda, ofta på lägre växel. 6) Vet inte hur man testar tändkablar. 7) Tomgången går upp o ner av sig själv. Ibland sjunker den till närmare 500rpm, ibland närmare 2000rpm. |
|
| MD: Tack för tipset har luftat idag så det är nog termostaten om det inte blir bättre, ska testa lufta en extra gång innan jag åker de 100 milen. Statskörde den ordentligt idag tempen låg fint ända till den sista km då den vandrade något över mitten. Så nu vågar jag nog åka imorrn ialla fall får hålla koll på temp och byta termostaten när jag kommer hem mvh | |
|
Nu är det kollat så att det inte är fel på lambdasonden. Den kopplades bort så jag fick köra utan den men det var samma fel på bilen så då kan man utesluta det... dessutom såg det ut att vara bytt av förra ägaren. Chansade på att det kunde vara tändkablar så jag köpte nya och bytte dom idag på bilen men naturligtvis så var det inte det som var problemet. Ska försöka få tag på en LMM på någon skrot imorgon och se om dom hinner skicka den så jag har den senast fredag men så mycket vågar jag inte hoppas på. Om inte det fungerar så får man väl skrota bilen eller nått =) Ska på långresa på måndag, köra ner till Stockholm, över med båten till Estland o köra runt överallt där i drygt en vecka, sen tillbaks... runt 200-250 mil på 10 dagar dvs. i en ryckig bil! |
|
|
Batteriet var dåligt på min bil i vintras som gjorde att bilen inte tände på alla spolar tydligen. Då hackade den o gick orent. Sen kanske du ska kolla bälgen till LMM om du har sprickor i den. Kolla upp det först, kan bli billigare än o köpa nya grejjer som redan funkar!. Mvh Henke |
|
|
Fick ordning på felet nu, alla kontakter i motorrummet hade oxiderat så det var grönt överallt o det fick inte fram bra signaler pga det. Rengjorde alla kontakter, hedde på kontaktspray och sen fungerade det! Har ett litet annat fel nu dock... bilen vill inte gå över 4000 rpm på någon växel. |
|
| Antar att någon givare kanske glappade medan du ev hade tändningen påslagen och rengjorde/sprayade. Kan vara så att styrboxen ligger och kör i "felsäkert läge" om någon givare har saknats tidigare. Tror du kan "resetta" styrboxen om du kopplar ifrån batteriet och väntar typ 15min och provar att koppla in igen, starta och se om den nu går att varva över 4000. Detta fungerar bra på e30 med motronic 1.1 och 1.3 som också kan bete sig på samma sätt. | |
|
Nollställning av styrboxen hjälpte inte. Hjälpte inte heller att sätta tillbaks original chippet. Var en kontakt som var oxiderad fortfarande men det löste inte problemet. Får köra så till Estland på måndag då man hinner inte kolla upp mer. Bytte en säkring till lufkonditioneringen medans jag höll på att felsöka, nästa gång jag startade bilen med huven öppen sprängde jag nog ACn! Det sprutade radioaktivt grönt vätska på hela fronten på bilen, tur det var bara ACn och inget värre. Just ja, säkringen brändes fort som fan! |
|
| fy fan rikluz..tycker synd om dig..inte kul när det jävlas på detta viset..:/ | |
|
Är det någon som vet hur luftmassamätaren ska låta när man knackar på den? Den låter som en trasig glödlampa, dvs något verkar vara lös innuti. Bilen går fortfarande ryckigt över dryga 4000 rpm. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.