|
|
|
|---|---|
|
Min 530 -93 har börjat bete sig lite mystiskt. Det har hänt två-tre gånger tidigare under ca 3 månader att den har gjort ett "ryck", en gång vid start i rödljus annars på tomgång. Rycket är så att motorn nästan stannat (man hinner ibland se att nån röd lampa blinkar till) men sedan kommit igång igen med en liten varvning (upp till ca 1500rpm, precis som när man startar den) och lagt sig på normal stabil tomgång igen. Detta utan att jag rört gasen eller nåt annat för den delen. Men nu har det blivit klart värre. Ikväll har den gjort säkert 5-6 ganska ordentliga ryck, dock aldrig motorstopp. Har bara hänt när man står på tomgång eller kört sakta i samhället. Aldrig märkt av nåt på 5:an i typ 70-100km/h trots att varvtalet är detsamma. Såg även ikväll när jag höll in koppligen och rullade på tomgång att den pendlade mellan ca 500 och 1000rpm. När jag stannade var den stabil ett tag för att sedan göra ett "ryck". I övrigt går den och har alltid gått som en klocka utan konstigheter. Har provat med nya tändstift utan resultat, även fyllt tanken full ifall "förpumpen" skulle blivit dålig (om denna bil har en sådan?). Är otroligt tacksam för de tips och idéer ni har! Förklara gärna även hur jag ska fortsätta min tafatta men ändock påbörjade felsökning! /Mvh Jonas | |
| Låter för mig dom att det är ett klassiskt "insugsmembran"! | |
|
Ja är det så "enkelt" så är jag jättenöjd! Har gått igenom alla papper till bilen och hittar faktiskt inte nåt på att membranen är bytta, kanske är dags nu då den har just slagit över till 23 tusen mil. Finns det nåt sätt som man kan fastställa att det är membranen som måste bytas? |
|
|
Har sökt lite i forumet...verkar inte finnas mer än ett membran iaf. ;) Sen är jag lite osäker om det verkligen är felet, den blåryker inte det minsta t.ex.... |
|
Juhas 530i |
Keihin, det är inte alls säkert att du måste byta membran. Börja med att kolla vad du har för tändstift. Jag upplevde liknande ryck när jag monterade billiga DENSO stift i samband med byte av ventilkåpspackningar. Gången blev orolig med skarpa ryck. Med NGK stift går motorn som den skall. När det gäller den pendlande tomgången så påstår jag av egen erfarenhet att varken byte av membran, byte av ventilkåpspackningar eller rengöring av tomgångsmotorn ger några som helst utslag. Jag har lagt ner mycket tid och pengar på ovannämnda byten men problemet kvarstår. Här finns några äldre trådar om ämnet: Länk Länk Det lustiga är att det alltid verkar handla om en 530i årsmodell 93! Som sagt, börja med att kolla att det inte sitter billiga skräpstift på din bil. Mvh Juha |
|
Fram till igår satt det Bosch-stift i bilen, när jag då tyckte att den börjat rycka lite så monterade jag nya stift från Mekonomen, Beru tror jag de heter. Rycken kvarstår, råkade springa ihop med en gammal bilmek på parkeringen idag och hans första tips var just att rengöra tomgångsmotorn. Tror ni det är lönt att åka förbi Bmw och låta dem koppla upp den på datorn för att läsa ev. felkoder? Tack för svaren! |
|
|
Kan meddela att tomgångsmotorn är rengjord utan resultat. Har även letat tjuvluft med startgas utan resultat. Numera (dvs. sen igår) så är det mer regel än undantag att den "rycker" ungefär var 30:e sekund på tomgång. |
|
|
Och nu är problemet som bortblåst, bilen går som en gud igen. Det jag gjort är, i följande ordning: Bytt tändstift, hällt en flaska STP Injection Cleaner i tanken, rengjort tomgångsmotorn, letat tjuvluft med startgas. Efter att detta blev gjort så ryckte den fortfarande på tomgången, detta var i söndags. Nu har den gått prickfritt både måndag och tisdag. Om det inte är Injection Cleanern som gjort verkan (vilket jag är tveksam till), så undrar jag nästan om det kan vara temperatur-relaterat?? I helgen hade vi fruktat varmt, över 30 i skuggan. Idag har det just över 20 i skuggan... Tänkte att typ motortempgivaren (den för insprutningen) får spel när det blir alltför hett? Eller nån som har nåt annat förslag? Går det mäta upp motortempgivaren? Tempmätaren har aldrig passerat kl.12 iaf... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.