AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.140

523i -97 Vibrationer vid inbromsning

Ma
2
Majke
518i -88
Hej! Föräldrarna köpte en 523- 97 i dagarna och där finns ett problem som inte vill försvinna. Varje gång man bromsar in uppstår det vibrationer som man kan känna i bromspedalen, precis som att ABS-systemet går in. Trampar man hårdare på bromspedalen fortplantar sig vibrationerna till ratten och sen till hela bilen, om än väldigt svaga vibrationer.

Jag har sökt på forumet och det verkar som att skeva bromsskivor kan vara det som spökar. Jag undrar dock om det kan ha något med ABSen att göra? Just det här med att det vibrerar i bromspedalen. Tänkte höra mig för innan jag börjar byta ut saker.

/Micke
Sp
82
Spruttibangbang
540iA - 95 FJORD GRAU
skeva broms skivor är vanligt om man bromsar in hårt från höga hastigheter på broms skivor av sämre kvalitet/skick, försök satsa på broms skivor med hög kvalitet brembo max mm.... har haft x antal skeva bromsskivor i mina dagar och det låter precis som du har det......

"When GOD made the 540 he blew in the REMUS trumpet and i became the king of the road"
Visa användare
543
Highspeed_M5
Bmw 530i -01
Om det är ABS:en som går in så skall man kunna höra hur ABS-pumpen jobbar när man bromsar försiktigt.
Ett sätt att förklara hur det ska kännas och höras vid lätt bromsning om abs:en går in är .....Du vet om man lägger en plastlinjal på bordskanten med halva linjalen ut i luften, böjer ner linjalen och sedan släpper så vibrerar den en stund, ungefär låter ABS:en när den arbetar. Ungefär den kännslan får man i bromspedalen också. Lite svårt att förklara men hoppas det var till någon hjälp.
Ett litet tips för att lokalisera vilka bromsskivor som är dåliga: Dra lite i handbromsen vid körning, vibrerar det då....? Ja då är bromsskivorna bak dåliga. Skakar det i ratten vid användning utav färdbroms.....? Ja då är bromsskivorna fram dåliga.

Har du råd att INTE köra Tyskt?
Ma
2
Majke
518i -88
Tackar för svaren. Ska kolla på bilen nu igen i dagarna, men som ni beskriver det så lutar det nog mer åt skeva bromsskivor. Ska se om jag kan lokalisera vilka det är i så fall med hjälp av handbromsen, tackar för hjälpen!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.