|
|
|
|---|---|
|
Hallå! Jag skulle byta fjäderben i bak på min 520 e34, -93 och stötte på patrull... Hade lösgjort fästen både uppe och nere, när det, enligt Haynes instruktioner bara skulle vara att sänka ner paketet och ta ut det... Trist nog satt hela paketet fast nånstans och jag kunde inte hitta vart! Det vill int släppa! Jag trodde det skulle falla ner av sin egentyngd... Någon som har stött på samma problem? Kanske nåt stag som håller upp hela paketet eller att det kärvat fast i infästningen...? Hjäl!! | |
|
Gör så här,tag 5-56 å`smörj in nedre infästnigen,sedan tar du ett Spett och spettar tills det lossnar,det sitter en distans på nedre fästet,ca:1cm som fäster styrs in i,och det brukar sitta kan jag lova, vet av egen erfarenhet. Misstänker att du skall byta hela paketet,så då gör det inget om det blir märken efter spettet. Jensa |
|
|
Hej Jensa! Bra tips! Men jag tror att problemet sitter i den övre infästningen, alternativt nåt stag el dyl i/vid bärarmen nertill... Ska inte hela paketet följa med ner när det är lösgjort i överkant? |
|
|
Jo det är sant,det kan ju ha rostat fast i övre fästet också,du har säkert lossat 3st M8 som håller lagertallriken,prova att knacka med en hammare(ha en träbit imellan) på centrummuttern som håller pistongen. Det sitter inget "stag" eller dyl i övre fäster,så du får använda lite kraft,misstänker att det har suttit några år. Jo hela paketet skall lossna i ett stycken när du har demonterat övre samt nedre fäste. Låt övre fäste sitta "löst" och prova att rucka på fjäderbenet i hjulhuset,du har inget val,om du vill bort med fjäderbenet,använd kraft med förnuft,så fungerar det nog bra. Fick själv vålda rätt bra på första bilen jag böt på. Jensa |
|
|
Jo en sak till,du måste demontera en del inredning inne i bilen för att komma åt övre fästerna på din bil,men det viste väll du redan??. jensa |
|
|
Jag ska prova lite till så får vi se... Det går säkert förr eller senare. Det brukar det ju göra! :-) Tack för alla tips!! /Martin. |
|
|
Hade samma problem på min när jag bytte fjäderbenet vä bak på min, visserligen en sedan men ändå. Lossade dom tre övre muttrarana och den stora bulten i nedre fästet. Spreyade en massa 556 och använde biltema största brytgaffel, art.nr 19-1241. Det nedre fästet lossnade ganska snabbt efter lite bändande. Bände av benet från pinnen som den sitter på men inte ramlade paket ner för det. Det är så trångt i hjulhuset att fjädern fastnade, tog i innerskärmen, satt som berg. Fick släppa på pittmanarmen bak, se Länk #6, då ramlade bakaxeln ner och då var det inga problem att få loss fjäderbenet. Hoppas det löser sig för dig. Mackan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.