|
|
|
|---|---|
|
Dags att byta bromsbelägg bak. Har ett par frågor: 1. Är det svårt att byta dom? 2. Jag har beställt tid hos Autosalongen. Ska man låta dom eller nån annan verkstad göra det åt mig? Typ Mekonomen. 3. Ifall jag skulle låta nån annan göra det, vart köper jag beläggen? Förutom BMW. TACK GUBBS! | |
|
Finns i princip inget enklare att göra på en bil. Nämen väldigt enkelt. Det kan du göra själv annars om du vill. Belägg finns att köpa överallt... laitis, mekonomen.etc etc. Gå bara in å fråga. |
|
|
Foxracer Tack, där spara jag en tusing. Jag köper ett par från mekonomen och fixar det själv! |
|
|
Fick höra av en kille att man måste byta givare på beläggen oxå. Plus att, om man byter beläggen bak, så ska man byta beläggen fram, oavsett om de inte är lika slitna som dem där bak. Bromsarna tar ojämnt sa han. Någon?? |
|
| måste och måste.. inte nödvändigt byta givaren heller om den inte börjat signalera slitna bromsar. (nersliten) | |
|
powerpak Signalen har ännu inte börjat lysa inne i bilen. Det var efter min oljeservice som BMW sa att beläggen bör bytas. Så jag behöver inte bry mig om givaren? Om man byter beläggen bak, så ska man byta beläggen fram, oavsett om de inte är lika slitna som dem där bak. Stämmer detta? |
|
|
Kan inte låts bli att svara. ;) Nej det stämmer inte. Är beläggen bra fram så kan då så klart åka vidare med dom trots att du byter bak. Svekke |
|
|
klart verkstaden vill att du byter både fram och bak..mer pengar till dem. Svar på din fråga:Nej, slitagevarnaren behöver inte bytas om den ännu inte varnat. |
|
| fel av mig, blandade ihop verkstaden med "en kille" | |
|
Dock kan det vara bra att köpa ny givare då den gärna går sönder när du skall "vicka" loss den. Den nya kostar bara ~70kr vad jag kommer ihåg.. /Henrik |
|
| Jag har faktiskt aldrig lyckats ha sönder en givare, bara att vara försiktig, spraya innan och borsta rent så man ser hur den sitter innan man får spel för att den inte vill som mekanikern vill. | |
| Lampan för slitna bromsbelägg började lysa på min bil, så jag köppte nya belägg till hela bilen. Har ny bytt dessa men lampan har inte släkts. Har provat att ha bilen i täningsläge 1 i 30 sek, har för mig jag läst att man skulle göra så ngn stanns, men detta funkar inte. Kan det vara så att ngn vet hur man ska gå till väga för att släcka varningslampan? | |
|
Det ska funka på detta vis. Enbart stilrent!!!! |
|
| Antingen är någon slitagevarnare nersliten eller kablaget skadat/glappar till någon av dem är min gissning.kontrollera kontakterna till varnarna. | |
| Ska kontrollera när jag kommer hem. Kan man annars plocka bort hela varnaren? eller det fungerar inte att köra utan? tänker på varningslampans skull altså. | |
| Min lampa började också lysa för någon månad sedan, köpte belägg och slitagegivare. När jag sedan kollade beläggen så var de inte på lång väg nerslitna. Men jag bytte allt och sedan dess har det funkat. I mitt fall var det givaren som strulade. Jag hade också av kabelskon från batteriet ca 1 timme. Du får inte bort felmeddelandet förrän du lagt dit en ny givare tyvärr. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.