AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
2.584

Råkat ut för hagelstorm - 60st parkeringsbulor på 4 minuter

se
661
seb_540
328i M F30
Ajaj, iförrgår slog force majeure till här i semester Frankrike och en sjuhelvetes hagelstorm mer eller mindre helförstörde min bil. Mellan tummen och pekfingret har jag fått runt 60st hagelbucklor i storlek som en vanlig dörruppslagsbuckla runtom/på hela bilen. Värst förstås på huv och tak, ca 40 st där. Vad göra? Hellack är inget alternativ, blir i princip billigare att sälja bilen i delar och köpa en ny jämfört med vad en seriös hellack kostar. Nån som vet om de som "knackar småbucklor" grejar större jobb som detta? Känner mig rätt färdig med bilägande överhuvudtaget just nu.
Usch vad tråkigt! :( Sådana lägen man önskar sig helförsäkring (antar att du inte har detta)....

Men hellack behöver inte kosta så förbannat mycket! Gäller det din 540?

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Hej. Kolla med "Automiracle"! www.automiracle.se De är riktigt duktiga killar! Mvh J.Sandell
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Det finns kunskap om att dra ut små bucklor du kan säkert få dem ordnade bara du letar upp han/hon som kan fixa dem.börja på plåtverkstad/rekond kanske?
Sen så borde du få paket pris med på eländet.Sån skit!

Mpower
se
661
seb_540
328i M F30
Tack, ska definitivt kolla med automiracle när jag kommer hem - tips från herr sandell tas på stort allvar (Hade en svart M3 cab som du polerade för ett par år sen med minst sagt gott resultat :)

Hoppas också på nån form av paketpris på att knacka bucklor inifrån, särskilt om jag själv river dörrsidor, paneler, innerskärmar, huvisolering samt innertak.
se
661
seb_540
328i M F30
betan, precis - har inte helförsäkring - men undrar i mitt stilla sinne om det ens hade hjälpt. FB har ju force majeure klausuler, detta känns som ett typiskt sådant - jag skämtar inte när jag säger att det var som i krig.

Vi var inne och handlade på Carrefour (stormarknad) när det plötsligt lät som stålfotbollar kraschade mot taket. Hela affären blev tyst, kassor stängdes då teleledningar (antagligen) slets av då kortbetalningar slutade fungerra. Barn grät hejdlöst & tröstlöst, (trodde det var monster som "försökte ta sig in"), glassplitter regnade lite här o var från byggnadens skylights. Själv gick min absolut första tanke till bilen (antar att man har nån form av psykisk störning, hehe!), o dumpade helt sonika familjen vid ostavdelningen och försökte ge mig ut för att omparkera nånstans i skydd. Inte en _chans_, gick överhuvudtaget inte att gå ut.... stormbyar som man bara ser på film, kombinerat med grov hagel... typ 1x2 cm stora. Parkeringen såg ut som nån form av surrealistiskt julfirande då 99% av alla bilars larm gick för fulla muggar.

C'est grave! sa en okänd fransos sa när han fick se sin renault med sin "blöta plåt" med bucklor stora som fågelbad, när min tappra BMW "klarade sig" med dörrbulor.... merde!
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Helt sjuk upplevelse i sådana lägen önskar man ett parkeringshus eller liknande,hoppas du kan ordna till bilen för en inte allt för stor peng bara.
Bosse bildoktorn har haft ett program om hur man "suger" ut bucklor har jag för mig.

Mpower
le
224
leifeugen
540IA -02
Såg likadana skador på bilar iSaudi-Arabien i slutet på 80-talet,som uppkommit i hagelstorm fina lyxbilar men vågade inte slå till för fick ej några förslag hur reparera bucklorna.För mig själv hände en sandstorm på väg mellan Dhahran och Rijad hela ena sidan sandblästrad blev omlackering,som tur firma bil.
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Länk
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Länk
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
jag skulle kontakta Conny på CarDent, han har erfarenhet av just hagelskador. Tyvärr så kommer inte alla bucklor att gå att reparera, eftersom det finns invändiga förstärkningar i tak och dörrar, men det är väl värt ett försök!
Dentmaster är duktiga på detta.
dentmaster.se

/Micke

BmwCS nr05419
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.