|
|
|
|---|---|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
vad ska man köpa istället? efter att ha velat i 7-8 månader om den ska säljas eller inte så gjorde jag ett ryck och sålde iväg den. tyvärr har X5:orna tappat mycket i värde på den tiden, men så kan det vara. den kommer att bli gruvligt saknad, det är ett som är säkert. nu är den roligare frågan, vad ska jag köpa istället? jag har hunnit prova 525 E61 under tiden, och det var ingen höjdare. valet står mellan en X5 facelift eller en E61 med större motor än 525. helst skulle jag köpa en nyare X5, men jag är orolig för vad som händer med andrahandsvärdet när nya X5 kommer. nu verkar den inte komma förrän om ett år, och sedan lär man inte ha råd med den på ytterligare 2 år, så att vänta på den är inte aktuellt. men vad händer med andrahandsvärdet på framförallt faceliftade X5:or (nyare än -04)? de har ju redan rullat ner till runt 400', på ett-två år. stannar de upp eller faller de vidare? sedan är frågan om motorval. 3,0i är utesluten, så valet står mellan 3,0d (217 hk) eller 4,4i (320 hk). någon som har erfarenhet av dessa, som kan jämföra dem mot varandra? E61 är trevlig, men jag tycker att de har hållit sig så otroligt bra i andrahandsvärde att jag är orolig för en "dipp" nu när leasingbilarna börjar komma ut. vad tror panelen? Mvh Johan |
|
Inte funderat på X3? Jag tror att faceliftade X5:an står sig hyfsat bra ett tag till, ialla fall till de första X5:orna av nya generationen (E??) börja dyka upp på begmarknaden till humana priser. Om du väntar lite kan du kankse få en 530 E61 till bra pris... om det nu blir en så påtaglig dipp när tjänstebilarna kommer ut. Hur många E61 tjänstebilar finns det? Dom ligger en bra bit prismässigt än vad normaltjänstebilen kostar. |
|
|
Bones: tror Johan menar i Tyskland där E61 är mer vanligt som tjänstebil. I Sverige ligger dom ju över gränsen för vad många företag accepterar. Tror också face-liftade X5 kommer att stå sig bra ett tag till. ___ //Ulf |
|
Programmer, det stämmer. Det är ofelbart så att när leasingbilarna kommer ut så sjunker andrahandsvärdet i Tyskland, och då faller det i Sverige också. Det kanske är läge att satsa på en faceliftad bil i så fall. Frågan är vad de står i om 18-20 månader. Har de trillat ner en bit under 300' då, eller vad tror ni? Jag tänkte också ta en chansning och köpa en utan navi. jag använder det så otroligt lite, på X5:an använde jag det en gång på 1,5 år. eftersom X5:orna blir så mycket billigare utan navi så känns det värt att prova. eller? Mvh Johan |
Bones, jag (eller rättare sagt hon som ska köra bilen) har funderat på X3. men den är väldigt stötig och är dessutom ofattbart dyr i andra hand. under 300-ingen får man bara manuella bilar, och då är det bättre att lägga på en hundring och handla X5. men kostade X3:orna runt 250' så skulle en sådan vara ett alternativ, helt klart. mvh Johan |
|
Pris vem kan gissa rätt ? 230 000:- |
|
njae, det vill jag inte svara på. han som köpte den hänger också på forumet till och från, och jag skulle inte vilja att någon la ut vad jag har köpt bilen för. mvh Johan |
|
Om ca. 1,5år borde det gå att hitta faceliftade X5:or för under 300´ (beror väl lite på mil och utr). En utan Navi, jao du kanske inte använder den men den blir nog mer lättsåld när du väl vill byta. Smaksak men jag skulle satsa på navi iallafall. Fast ett halvår senare kommer väl sannolikt de första gen.2 X5:orna ut på beg.marknaden vilken kan innebära en dipp i prisbilden på gen.1 X5:or. Är X3:an så stötig med standardchassi? |
|
| Tillägg : I en bil i prisklassen X5 känns det som Navi är "standardutrustning". | |
|
X3an är inte stötig med stdchassie!:) Däremot med sportchassie och 18tummare... Johan: byt klass och köp en baurcab, klockrena som både vinter och sommarbil! Finns några på blocket. Mvh Asken |
|
det blev en till X5, en 3,0d -05. jag har precis kört hem den från Gbg, och är än så länge supernöjd. den är lika bra eller bättre på alla punkter än min 4,4, men å andra sidan är prislappen en annan. den har hittills tagit 0,84 l/mil sedan vi köpte den, och när jag låg på 110 km/h så tyckte färddatorn att jag skulle komma 120 mil på en full tank.... Mvh Johan |
|
Det vara snabbt handlat!! En liten fråga bara, varför inte 3.0 Bensin? ÄR den inte bra? Är lite sugen på en sådan, har kikat på lite 03:or/04:or. Trög kanske? Suger mkt soppa.. |
|
|
Johan: Fan vilket lysande exempel på vilken glädje "bilbytarsjukan" för med sig :-) Grattis!!! |
|
jodå, 3,0 är helt ok, men om jag ska köpa en sådan så ska den vara riktigt billig. skillnaden till V8:an är jättestor, utan någon nämnvärd prisskillnad. den drar 1-1,5 dl mindre än V8:an, och det är inom felmarginalen på en sådan bil. Mvh Johan |
|
OK! Trodde sexan skulle vara snålare. Får nästan åka och prova båda för att få känslan. Hade varit lite kul att köra åtta ett tag. Dock antar jag att service/försäkring sticker iväg... Såg att BMW Group i Göteborg har en billig X5 3.0 för 270' om jag inte minns fel, låga mil oxå. Nån som kikat på den? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.