AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
694

328 och 523 vad är bättre?

har lite beslutsångest! har hittat en fin 328-98 o en 523-99...båda fina ...lite tveksam ang.328:an pga omlack med tveksam info...se gärna mitt inlägg om den under 3-serien ang.omlackad 328, vilken kan bli ett bättre köp?

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Helt omöjligt att svara på vad som är bästa köp då man inte vet skick eller historik på bilarna.
Som bilmodeller, är det två helt olika bilar. 328:an roligare, snabbare. 523:an större, komfortablare och tystare.
Bästa köp? Svår fråga. Lika bra skulle jag säga
håller med om att 328:an är kanonrolig att köra! men just detta ex= älskar bilen men svårt att bedömma hur pass allvarligt det är med lack o ruta! känner verkligen "vill ha", men är det bättre att söka en annan med tanke på historiken?

Miper335
Omöjligt som sagt att jämföra dessa bilar.

Då jag jämförde mellan 528 och 523 så tyckte jag att prestanda skillnaden var minimal men då var detta en jämförelse mellan 528 -98 och 523 -99.

Skillnaden var stor gällande försäkrings biten och antalet bilar i bra skick.

Med motorstyrkan ökade också mängden med miss skötta bilar ( manipulerade mätare m.m )

328 an som du nämner är en -98:a och saknar således dubbel Vanos,vilket b.l.a gör den något törstigare....men visst är den piggare om det är det du söker.

Givetvis styr priset och det kan variera mellan 75-150.000 så det är inte lätt.
kolla bilarnas historik för övrigt. ( antal ägare, Import, servicebok, mätarställning o.s.v )

Tänk på att en bil med bra historik med kanske 20.000 mil inte är några problem då dessa bilar går mycket långt utan problem.

Skulle bilen kosta kanske 80.000 och ha "gått" 7.000 mil så skulle inte jag köpa den.

Att hitta en fin 328 är betydligt svårare än att hitta en bra 523 eftersom att 328:an oftast byter ägare snabbare.

Föredrar du komfort och trygghet så satsa på 523 ...inte minst i detta fall även för att den är nyare och även snålare på bensin.

Lycka till.....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.