AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
602

Oljerör från vxllådan 750, går det att ersätta med slang?

Ro
744
Robban B
E38 750 -97
Funderar på oljerören som går ut från växellådan på min -88 750 som är så där jobbigt nervpsykframkallande att få dit vid lådbyte, om man inte kan helt sonika kan kapa dem en dm från skruvanslutningen i lådan och sen framför framvagnsbalken (eller vad d nu heter på fackspråk vet jag inte) och helt enkelt ersätta biten där imellan med en stadig slang så får man ju helt och hållet bort problemet med att få till baka dessa rör. Någon som har nån aning om hur detta skulle funka, vore kul att höra vad ni tror om man vågar göra så!?

MVH Robban B
Paap Reeder
... nja det är ju maskinpressade kopplingar och det är det sannolikt p g a att det är ett visst tryck i systemet.
Jag skulle inte göra så.

Förstår vad du menar med nervpirrande anslutningarna ... alldeles under "magen" på lådan vad jag förstår.

Jag har en bauta skiftnyckel av de tidigare slaget med "tjocka" käftar. Den trär jag på och så vrider jag på den med en annan bautaskift.

Lösningen är nog att skaffa en fast nyckel som man värmer och böjer så man får rätt grepp.

Dessutom är ju dessa kruppframkallande anslutningar inte sällan korroderade så dom "sitter som fan".

MVH /// Paap R

Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Jag tror det skulle funka, har för mig att oljan som går till kylaren sedan bara går tillbaka ner i tråget, så allt tryck som finns är bara det som krävs för cirkulationen, och det är ju väldigt lite. Men jag kommer inte ihåg säkert. Jag hade kapat rören om det satt taskigt till, och sedan kan man sätta dubbla slangklämmor om man vill ha lite marginal. Du måste sedan fixera rören så inte det flexar för mycket i slangarna, så dom går av.

/Mats J
Ro
744
Robban B
E38 750 -97
Hmm mm min tanke var ju att eftersom slangarna i bränslesystemet klarar bränsletrycket utan problem så borde väl det fungera med olja i slangarna också då jag inte kan tänka mej att det skulle vara högre tryck till och från oljekylaren, rätt eller fel? Som Mats säger så borde det väl kunna bli 100% tätt om man kör med 2 st slangklämmor!? Nån som kan bekräfta hur det ligger till med oljetrycket till och från oljekylaren?

MVH Robban B
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Prova, om dom skulle spricka så sätt dit stålomspunna slangar.
/Mats J
Ro
744
Robban B
E38 750 -97
Ja det är väl det värsta som kan hända, känns ju som att det är värt att prova! Var köper man så pass grova stålomspunna slangar, kan ju lika gärna köra med det från början, för då borde det inte finnas en chans att det kan gå fel.

MVH Robban B
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.