AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.447

omlackad 328i-98,törs man lita på lacken?

Sida 1 av 2
allt kanon på denna bil utom att den är omlackad,men ser väldigt fin ut i lacken ändå!lite damm känner man med fingrarna....superfräsch bil som gått 9500mil och de begär 119000 för den.är det rimligt och törs man lita på att lacken "håller"? måste bestämma mig till imorgon fm så svar och kommentarer emottages tacksamt snarast!
/från en som kan lite om bilar men älskar att köra dem!

MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Frågan är väl mera varför och vem som lackerade bilen.

Är det pga skadegörelse och försäkringsbolaget skickat bilen till auktoriserad (bra/pålitlig) lackfirma så tycker jag du ska kunna lite på lacken. Dessutom så är den ju fri från stenskott/bulor förhoppningsvis.

Så vem har lackat bilen och varför!?
har pratat med föreg.ägare och han sa att han kört in i en mur-ingen jättesmäll men det blev omlack som följd,så när han ändå var tvungen att lacka så fick de ta 3 dörrar och en bakskärm oxå-förutom då spoiler,huv och bägge framskärmar...rutan byttes oxå och den har ett glapp på 2 cm på hö sida men handlarn säger att det inte är nån fara,att de kollat vatten/vindtäthet!

han hade inte kvitto på lackeringen och den var lackad av en "bekant" sa han

MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Jag skulle vidta stora försiktighetsåtgärder! Vad sa, glapp på 2 cm? What.. ? Sen att någon bekant hade lackat bilen, hade inte ägaren försäkring som täckte det? Det tråkiga med omlackering är att resultatet inte visar sig förrens ett tag, låt säga 1-2 år. Underarbetet är väldigt viktigt och slarvas det så blir rostskyddet lidande och lacken kan bli mindre bra, i längden.

Så bilen är inte HELT omlackad utan bara delvis, bagagelucka och så vidare är inte lackat? Då har du nästan garanterat nyanskillnader. Vad är det för firma som säljer bilen, är det en BMW handlare eller "nisses på hörnet" ?

Har du länk till annonsen och reg nummer?
nä det stämmer,inte tak,bagagelucka,en bakskärm och en dörr (ej omlackat)säljare är Lindholmsbil.se det är som sagt en bmw 328i-98 vi pratar om.regnr:BBO 029
tack för hjälpsamheten!

MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Ok. Det är tydligen en BMW handlare vi pratar om, det känns ju bättre då.

Det är denna bil vi talar om va? Länk

Ja du, jag är tveksam till omlackeringen och det glappet du beskrev. Vet du när bilen omlackades, var det nyligen eller ett tag sen?

Får du någon garanti från försäljaren? Har du inte föröskt att pruta angående lacken, eller försöka få garantier eller så? Jag är skeptisk, just pga lackeringen tidigare men men.. Några fler får väl lämna sin synpunkter så får vi se..
ja det är den.bilen lackades just innan mars månad,då ägaren sålde den till lindholms, och enl.förra ägaren som bor i sthlm,så sålde han den till en bilfirma hellre än privat för att han fick samma pengar för bilen av handlaren!varför säljer man en bil till umeå från sthlm???har påpekat vad jag sett, handlarn hade ingen aning om omlackeringen,hade ej heller sett glappet i rutan...?!

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Kan du förklara glappet i rutan? Låter mycket oroande i mina öron men jag kanske inte riktigt hajjar bara..
det "glappar" inte så att den är lös eller så men den är satt så att det är 2 cm "kvar" till yttre listen...ser ut som att rutan int är tillräckligt stor/felmätad...

ma
597
magican
E36 328 Coupe
Jag jobbar på Umeå Bilglas, kom hit så får vi se på den? Annars ska jag iofs på lindholms idag oh köpa lite småsaker. Kan ju se om jag ser en 328 där :)

Ang 2 cm glapp, det är omöjligt (nästan), då är det preeeecis så att rutan ligger på plåten måste jag säga. En vindruta har ALLTID 100% passform, såtillvida det inte är tillverkningsfel (ovanligt).

Betträffande lacken, det här kanske är långsökt, men finns det ingen möjlighet att få någon typ av "garanti" av han som lackade bilen, gärna skriftligt. Givetvis är garanti i sin rätta bemärekelse att ta i, men vad ska man säga, "intyg" att det är riktigt gjort. Alternativt hitta en annan kärra..

Omlack är väl ingen fara för övrigt, direkt så börjar folk "åhåhåhå" varför är den omlackad då, va va va va va...

Exempelvis ska min byta kulör helt under vintern.. det är absolut inget fel på den, vill bara ha den i nyskick. Känns som att "folk" här har svårt att acceptera det.. :)
har reserverat bilen till idag f.m så titta gärna på den-dem har bara en 328 inne...ingen garanti kan fås på lack eftersom den var lackad utan kvitto....

kan det vara så att bilen vid krocken blev sned vid takstolpen och den riktades o ny ruta beställdes (enl.fabriksmått?),o sedan var den riktad för mkt?

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Låter jäkligt skumt det där med rutan. Jag skulle titta på en annan bil med det rä jag det...

Min bil: Länk
jaha,då vart ju min pärla ingen pärla när man fick se din!!!!!!!!

ma
597
magican
E36 328 Coupe
Ang beställd efter fabriksmått. När man beställer rutor så kommer rätt ruta till modell, det är inte så att dom skär rutan och sen skickar den. Ungefär som med fönster.. en viss ruta till en viss modell SKA passa.

Vi var dock med om att en omgång saab 9000 rutor va defekt, dom var lite mindre böjd än bilen, det funkar inte så bra :) Den glipade i hörnet, men det tog pilkington tillbaka, vi fick en ny laddning rutor och det passade perfekt.

Anta nu att a-stolpen har flyttat på sig, det är inte spec troligt, hur skulle det då passa mot dörren? Dessutom vore bilen sne, vilket vem som helst kan räkna ut, då kan dom inte sälja den i det skicket.

Nåväl, det jag kan tänka mig är att dom va lite klantig och satte rutan "max" till höger, då glipar det ju rätt fint på vänster sida. Det är lite känsla när man lägger dit rutan, den ska helst sitta klockrent på en gång, visst kan man dra den lite hit & dit, men helst inte så mkt. Kan bli luftbubblor i limmet.

Läste igen, riktad för mkt, näe, då skulle ju rutan bli för liten så att säga. Nä, det är med 99% en liten miss när dom la dit rutan, måste nästan åka dit bara för att kolla på det - nu är jag ju nyfiken :)

Om vi lyckas tavla oss på liknande sätt skär vi lös rutan och limmar om den, inget snack om det. LÄttast är ju dock att va lite noga när man lägger dit den.

måste tacka alla för era synpunkter!fick handlarn att lämna 1 års garanti på rutan gällande vatten/vindtäthet.i övrigt vanlig 6 mån.garanti på bilen efter köp...JAG KUNDE BARA INTE MOTSTÅ DEN FÖR DET ÄR ANNARS EN RIKTIG PÄRLA!!!och nu är den min!och fy f-n vad roligt det är att köra BMW!!!!!!!!!!
kram till er alla!/Eva-Marie

Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Man får gratulera!

Mvh Abbe

M3 E30, dagboken: Länk
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Grattis då!

Hoppas lack & allt håller! Nu när du fortfarande har garanti kvar kanske du borde lämna in den på ett m-test, det större testet dem gör. Där mäter dem och allting, men det ska man ju göra innna köp, särskilt när man inte själv är väldigt kunning eller om man tvivlar. Hoppas du får många fina mil i den "nya" bilen :)
den är ju M-testad hos handlarn-har fått papper på det...sen om 500 mil ska den in på 10000mila service, så då får man ju hoppas att de hittar ev.fel då medans garantin gäller + att den ska besiktas senast september...sen det här med lacken-det är trots allt en 98, skulle nåt va så jä-a dåligt så får man väl ta ny lack eftersom på de delar det berör....hoppas verkligen att man inte köpt grisen i säcken!!!!jag litar på min kvinliga intuition att detta var rätt!
å den spinner som en katt,flyger som ett aeroplan......hahahhaha....
hälsn.en lycklig nybliven bmwägare!

Får säga grattis och hoppas verkligen lacken håller!
Vill inte skrämmas men jag köpte en omlackad bil där jag inte fick kvitto/garanti på den (en BMW518i en gång i tiden) och lacken släppte efter 4 månader, gick o ta tag i lacken o dra av allt (som o ta bort en tapet).... *riiitch*.. lackeraren hade gjort det snyggt utåt, men fuskat med grundningen, därav lacksläppet.

Hädanefter köper jag aldrig en omlackad bil om jag inte har kvitto/garanti på det o kan lita på att den som gjort det är duktig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.