AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.662

Hur mycket dricker era 535:or ?

Min dricker c:a 1.1 L/min när man ligger jämn gas i 110.

Misstänker att det inte ska vara så.
Den är helt original.

Hur mycket dricker era ?

mvh//Snurrbo

Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Låter hel normalt om det är en rak 6:a
Paap Reeder
... först måste vi klara ut om det gäller OBC-värden eller faktisk förbrukning.

Min drog i faktisk förbrukning - full tank / full tank - 1,25 i snitt under 5 år à 21 mil per dag och då låg jag alltid på +30 utom i Södertöljebacken på E20 då den varje morgon fick gå till varvstoppet.

MVH /// Paap R

ST
923
ST0FFE
E36 M3
E39 528
att få en 525:a e34 med ca 25k mil på mätaran som säkert dom felsta är vid, så att få den att dra under litern landsväg är mycket svårt!! mitt rekord är 0.98 och gått 26400mil ;) men då var de ägg på gasen!
Förvånade vad törstiga era bilar är, jag har ingen som helst problem att komma en bit under litern, med en snittfart på 110-120km/h, gäller både 540i/6 E34 och 735i E32 M30 5vxl, tankmätning, inte färddator.

Utan att vara försiktig vid omkörning och liknande, njutbar körning så handlar det om ca 0,95l/mil för båda modellerna, snålkörning med samma snittfart, tror jag på en bra bit under 0,9l/mil, kanske till och med under 0,8l/mil med smala däck "225" och gynnsamma förhållanden.

Mvh Stephan
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Min 525 gick förra tanken på 1,01 l/mil med 35% E85 i bensinen. 26200 mil på mätaren och 235/45-17 däck :)

Utan E85 är rekordet 0,89 l/mil, sattes i vintras med vinterdäck på.
Stekaren
Om man drar en jämförelse, på 50 mil Uppsala till Gotland och körning på ön så drog den 1.1 blandat...

Detta gällde M5an då med packning och 4 personer

Annars drar den 0.85 i 90 km/h
Jag vände mig först och främst till dom som äger och kör bmw 535 :)

525,m5 osv är inte intressant då jag varken kör eller äger modellen.

Kan ett grövre avgassystem och ett insatsfilter sänka förbrukningen något ?.

mvh//Snurrbo

Och förresten gäller det värdena som färddatorn ger och ekonomimätaren under varvräknaren. Den brukar väl stämma rätt så bra. ?

Jag tror bestämt att BMW själva uppgav precis 1 liter per mil vid 120 km/h för en 535 E34, jag skulle tro att det stämde bra på min iaf. 1,1 vid 110 låter lite saftigt faktist, runt 0,9-0,95 skulle jag tro att min drack vid 110 km/h. Ekonomimätaren hade en tendens att skena iväg efter 100 km/h, höll man tråkiga 90 så låg den snällt runt 0,8 strecket :)

____
You're Solid Gold, I'll See You In Hell
Vad du kan göra är att se till att motorn är fräsch med korrekt ventilspel osv, avgassystem/luftfilter osv ger ingenting såvida det inte är igensatt.

____
You're Solid Gold, I'll See You In Hell
Stekaren
Snurrbo: Det var du själv som undrade om din drack för mycket, jag har 100+ extra hästar och har de siffrorna, sen får du väl dra egna slutsatser.

Hade tidigare en 535a som drack 0.9 i 90 km/h och 1.7 i staden med mycket gas.
Stekaren: Det går inte att jämföra dessa motorer på så sätt. Din motor hade kunnat ha 200 hk mera och ändå dricka mindre. Mappning osv ligger långt mera teknikmässigt i just m5 maskinen. Visst jag kan hänga dit ett m5 insug, bättre avstämda grenrör, annan topp osv och göra en seriös mappning. Då hade jag med fått lägre förbrukning ;)..

Och ni andra. Då verkar det som att det inte det är så ovanligt att dessa motorerna är så pass törstiga. Trots den lilla effekten :)
Eller om man säger så här.
Bilen har gått 19500 mil. Vilket jag inte tvivlar på en sekund då den blev importerad 1995 (bilen är en 92:a) Jag bil 3dje ägaren i sverige då räknar jag även bilhandlaren som tog in bilen. Fullstämplad servicebok, och inredning som ny, inga sittskador i säten osv.
Men ändå. 1.1l i 110 är mycket. Luftfiltret ser frächt ut, dock har avgassytemet suttit på sedan bilen var ny. Kan ju vara rätt så igensotat :)
HUr pass känsligt är det med hjulinställning kontra soppaförburkning ?.

Stekaren
Vad för däck har du på...
Snittet sen sommardäcken åkte på ligger ungefär på 1,3 - 1,4 lit./mil.
Men jag kör nästan bara i stan o gasar nog lite för mycket emellanåt.
I vintras låg den på 1,7 =(
Däcken är 235 45/17.

Nån sorts m5 fälg. Tror det tillval till m5:an.

Visa användare
22
pål
M535i -87 518is-88
Till Knutstorp från Stockholm på natten med max 30km/h över: 1.2 liter/mil.
Från Knutstorp till Stockholm på dagen utan omkörningar, laglig hastighet: 0.8l/mil
På Knutstorpbanan 3 liter/mil!
E28 M535i.

min helt original......men blandad körning.ca 1,2 liter milen,

535i 97 bloggen
Länk
Billy / Kattmannen
Visa användare
13
Nova535i
535i -92
1.1-1.2 ung. har inte ägt bilen så länge (i en månad bara) men än så länge så drar den så... har inte gått så långt heller.. 18k mil

~: CosmoNova :~
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.