|
|
|
|---|---|
|
För några dagar sedan uppstod ett mystiskt fel på min 735:a. Som av en tillfällighet när min bättre hälft använde bilen.. I alla fall: Centrallåset fungerar på framdörrarna, men inte på bakdörrar, tanklock och baklucka. Fönsterhissarna fungerar på framdörrarna, men inte på bakdörrarna. Precis som att bakre delen vore strömlös alltså. Den hydrauliska bakluckan fungerar, men bara om bilen är upplåst (pga att centrallåset inte funkar i den). Jag har kollat alla säkringar och de är hela. När man använder komfortstängning/öppning är det samma sak - främre rutorna åker ner, men inte de bakre. Tips var man ska börja kika efter avskavda kablar eller annat? PS. Dessutom, bakdörrarna går inte att öppna varken inifrån eller utifrån. Hur i hela h*!"# ska jag få upp dem? Hade varit lite läskigt om någon suttit i baksätet när detta inträffat eftersom rutorna inte går att få ner heller. DS. | |
|
finns det någon barnsäkerhetsspärr eller liknande? kolla i instruktionsboken? Kan ju vara så att denna funktion går att ställa in om man har barn eller om den går på USA marknaden där dom är rädda för att folk hoppar in i bilen om alla dörrar låses upp samtidigt. Alternativt kan det ju finnas en styrmodul som håller ordning på bakänden av bilen, då kan ju den vara glapp eller kass /Mats J |
|
|
Mjaa.. jag har faktiskt både öppnat instruktionsboken och kollat runt på nätet, men inte hittat något som verkat passande. Eftersom både tanklock och baklucka också gett upp så tror jag inte på barnspärr-teorin, men tack för förslaget i alla fall! |
|
|
Funkar fönsterhissarna bak? Om ej så skulle jag gissa på kablage/kontaktdonsfel. Annars: har du frågat henne om hon kan ha glömt ljuset på en stund när hon tex var inne och handlade? Jag har tagit för god vana att alltid ladda batteriet över natten på E38:an innan jag påbörjar någonsomhelst elrelaterad felsökning... Mvh. /Kjell |
|
|
Fönsterhissarna bak fungerar inte så jag gissar också på kablage/kontaktdonsfel - frågan är bara var? Det måste ju vara ett rättså centralt fel eftersom allt bakom B-stolpen lagt av. Utom hydraulluckan då.. Jag har både laddat batteriet och "laddat ur" bilen en natt, mest för att det känns bra och man kanske kan lura något gammalt felminne.. men inget hjälpte. |
|
|
Ah, såg just att du skrev att hissarna inte heller funkade :-) Tyvärr visar ju elshemorna inte var kablaget fysiskt är placerat, men jag gissar att kablaget är draget utefter tunneln och sedan under mattan under framstolarna fram till B-stolparna. På tunneln grenar sig förmodligen kablaget sedan så att en del går vidare utefter tunneln in under baksätet, och där finns en "plasttunnel"-kabelgenomföring genom väggen in i bagageutrymmet. Eftersom både bakdörrar och bakluckan är "drabbade" verkar det ju rimligt att tro att felet ligger före förgreningen, dvs det är inte otroligt att ett kdon utefter tunneln vid mittkonsollen skulle kunna vara problemet. Men jag har inte felsökt detta själv, så jag måste flagga för att detta är mina rena (logiska??) spekulationer om hur jag själv skulle ha börjat felsöka. Elfel är inte jobbiga, de är spännande och utmanande! ;-) Mvh. /Kjell |
|
|
Har du förresten hittat elschemorna på autolib.diakom.ru? Mha dem kan du se vilka kabelfärger du skall leta efter, mycket användbart! Mvh. /Kjell |
|
| Jag hittade en länk på e38.org - Länk - men den fungerar inte. Har du någon bättre länk? | |
|
Länken är nästan rätt, men de har slutat använda port 8001 så du skall istället köra: Länk Mvh. /Kjell |
|
|
Inte rätt årsmodell men det kan kanske ge en fingervisning åt rätt håll. Se sidan 49-50. Länk /Nisse |
|
|
Tyvärr är jag ingen hejare på att läsa kopplingsscheman, men alla vägar i detta fall bär inte till Rom (möjligtvis till alkoholhaltig rom isf..) utan till "General Module". Så frågan uppstår genast - vad är "General Module"? Tack för tipsen hittills! |
|
|
På min e de en av boxarna under baksätet. /Nisse |
|
|
Jag är inte hundra på att boxarna i en E38 sitter likadant som i en E32, men det ska väl gå att kolla upp. I så fall har jag bara ett problem kvar - hur i hela .. ska jag få upp bakdörrarna så man kommer åt att montera ur baksätet? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.