|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Hur är prutläget hos auktoriserade tyska bmw-handlare, rätt snålt kan man tänka? Är det ens värt att försöka? Eller? :) Om någon har bra tips för hur man prutar med tyskar så skriv gärna en rad om det. Tack! Mvh Pelle | |
|
Beror helt på vad det är för bil. Lättsåld bil = svårprutad. Har den stått en längre tid hos dem så är det antagligen lättare. Precis som hos vilken handlare som helst. M V H Stephan Dagbok:Länk |
|
|
Jag fick ner en bil som stått en knapp månad €500 till, efter att säljare gått ner €750 från ursprungspriset på egen hand, så visst går det, försök, är man seriös, har vettiga skäl till prutningen så är chansen större. Mvh Stephan |
|
|
Visst går det att pruta men det beror på omständigheterna som Stephan x 2 beskriver. Om du är intresserad av tillbehör till bilen så är det lättare att få med detta då det inte kostar handlaren samma pengar som du skulle få betala för detta över disk. Vid min senaste import så fick jag ner priset 200€ samt att jag fick EuroPlus-garanti (värd ca. 325€), helt nya 225/45-17 runt om, gummimattor och bagagerumsmatta. Fick även in avgiften för exportskyltar+försäkring i priset. Så allt som allt så var väl värdet för mig en bit över 1000€ medan det för handlaren givetvis var mindre. När jag köpte 530'n så hade den precis kommit in så den var något mer svårtprutad men ca. 600€ blev det väl. Vid det köpet så tänkte jag inte på att jag behövde gummimattor och bagagerumsmatta så det hade jag säkert kunna klämma in också. Nu fick man pynta fullt pris för detta direkt man kom hem istället... ___ //Ulf |
|
|
Jag prutade 10% på en 540iT 96:a (manuell!) år 2000 åt en kompis så visst går det. |
|
|
Om du inte får pruta kanske du kan "prutta" som det talas om i vissa annonser..:) |
|
|
Tack för all input! Är i köpartagen för en e46-cab, visserligen populärt med cab nu under sommaren, men med e92-cabben på väg in rätt snart kanske det ändå är utrymme för prisjustering neråt :) Har marginell erfarenhet av Tyskland och tyskar, tips på hur man bemöter dem, någon? Mvh Pelle |
|
|
Kom igen, jag vet att många därute vet hur handskas med dem! :) Importresan börjar närma sig och det vore trevligt med lite bakgrundsinfo om detta bilbyggande folk. Mvh Pelle |
|
|
Jag fick ganska lätt prutat med en uppsättning vinterhjul i priset, vet inte exakt vad det blev ännu, men nya 205 dubbfritt iaf. Har fått bra hjälp och service av Michael F på Niederlassung Hamburg Bergedorf, registrering, försäkring etc... Han pratar bra engelska så det har gått väldigt enkelt. Hämtar bilen imorgon! 330Ci -02 "mit alles dazu..." 316iT -92 "Phil" BX 16 -92 "Drottningen" |
|
|
BNTS: Började du pruta via telefon/mail redan innan du sett bilen? Lycka till med köpet förresten! :) Mvh Pelle |
|
|
Min erfarenhet är som flera andra skriver att: - Lättare att försöka få med extrautrustning el dyl som tex andra fälgar, nya däck, få bilen nyservad, allt utan kostnad eller till en liten merkostnad. Upplever att denna variant är bättre än att bara "pruta pris" - Se till att Euro-Plus garanti samt zulassungskostnaderna ingår. - Att enbart pruta på priset på plats eller distans har aldrig för mig gett mer än 400-1000 euro men som sagt det hänger ju helt och hållet på hur länge bilen stått på "hyllan" samt hur duktig man är som prutare, så att generellt säga att det är 1,5 eller 10 % går inte. mvh |
|
| Det viktigaste när man prutar är att man är (eller åtminstonde spelar) helt beredd att gå därifrån utan att köpa varan. Och kommer man hela vägen ifrån sverige så gäller det nog att vara tydlig på den punkten, antar att säljarna antar att man inte vill åka hem tomhänt och därför kan prut-situationen försämras en aning. | |
kilroy |
Kommer man från Sverige med avsikt att handla bil inom 48 timmar så upptäcker de tyska försäljarna detta omedelbart. Man är m a o i en sämre förhandlingsposition redan från början. Den prutmån som en tysk försäljare erbjuder när han känner rätt vibbar från dig som kund är inget annat än den vanliga "inbyggda och kalkylerade hygglighetsrabatten". Det incitament som gör att en svensk BMW-handlare kan ge lite extra rabatt, nämligen att kunna erbjuda kunden möjlighet till framtida service och därmed tjäna mer pengar på kunden, finns ju inte hos en tysk BMW-handlare. Att pruta i ordets verkliga innebörd är inte lätt om man är nybörjare i branschen. Pratar man sedan lite stapplig skoltyska så är man som regel rökt... Mvh kilroy "En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger" |
|
Jag hämtade hem min 330xd förra veckan, fick pruta ca 3% och i priset ingick även Euro Plus ett år samt exportskyltar och försäkring. Jag försökte pruta mer men det gick inte. Jag är jättenöjd med bilen! |
|
|
Idel kloka ord. Håller med om att inte verka för intresserad, den funkar ju ofta annars. Ska öva under Turkietsemester i veckan :) Och tack för tipset om att pruta in exportkostnaderna i dealen, ska jobba hårt på att få in det samt europlusgarantin. Men med tanke på att jag är ute efter en e46-cab så hoppas jag verkligen på prutmån även vad gäller priset, det är ju inte den nyaste modellen i BMW-utbudet. Tack igen allihopa, suveränt forum det här! Mvh Pelle |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.