|
|
|
|---|---|
|
har problem med min m30 som skramlar på tomgång och har dåligt oljetryck. oljetrycket vid varm motor och ca 6-700 rpm ligger på typ 0,3 bar och ungefär 2 bar vid 2000 rpm. samtidigt skramlar/knackar det nånstans bakifrån på motorn. skramlet är oregelbundet, lika kall som varm och hörs endast på tomgång. vad kan det vara? | |
|
Om du vet att oljetrycket är vad du säger så har du en mätare! Vad vet du om rätt den visar? Min 3.0S (70.000 mil) hade för ett tag sedan mycket dåligt oljetryck. Det blv sakta sämre och sämre. Till slut hade jag ställt upp tomgången till 1500 rpm för att över huvud taget ha något tryck alls på "tomgång"! Felet var att oljetrycksmätaren (en VDO jag haft i bilen i 20 år) visade alldeles för litet. En kalibrering mot en mätare som visade rätt och det visade sig att jag i verkligheten hade 2 bars oljetryck på tomgång (800-1000 rpm)! Per L |
|
|
hmm...jo, hur pass rätt mätaren visar vet jag inte riktigt då jag nyss satt i den men den visar mycket bättre värden när den är kall så jag tror nog inte riktigt på den ändå. vid vilket tryck ska den originalmonterade givaren larma? för det gjorde den inte när den satt i...larmar visserligen inte nu heller när den är urkopplad!? ska börja med att byta oljan igen för det verkar finnas lite vatten och bensin kvar sen tidigare kokning. tänkte då även spänna pumpkedjan och se över pumpen. kan man kolla dess skick på nåt sätt? kanske är lika bra å byta ram- och vevlager när man ändå är där å pillar... sen borde det väl bara vara kolvbultarna kvar som kan liva? hur byter man isf dessa? |
|
|
det är klart du har högre olje tryck när motorn är kall!!! oljan är ju trögare då!! Den Som Ingen Turbo Har Den Får Åka Utan Bar |
|
|
Är du säker på att det är från motorn som det skramlar? Det är vanligt att bottenstockslagret (ingående lager) i växellådan blir dåligt och då skramlar det... Oljetrycket är som sagt högre när oljan är tjockflytande (kall). Dock är flödet sämre... (vilket är viktigare än trycket!) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Kan ju även vara urtrampningslagret. Slutar det att låta när du trycker ner kopplingen så är det så. Åk till biltema och köp deras stetoskop som är avsett för att lyssna på bilmotorer med. Då kan du enkelt lokalisera ljuden. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
tackar för alla svar. oljetrycket vart mycket bättre efter oljebyte å ligger nu på 1-1,5 bar vid tomgång!:) urtrampningslager och centreringslagret(?) i vevaxeln är nytt så det ska nog inte kunna väsnas. däremot bottenstockslagret verkar faktiskt inte va så friskt... det mesta av skramlet försvinner när man trampar ner kopplingen men det är fortfarande nånting som skramlar lite ändå!? låter ungefär som det skulle ligga en mutter i sprängkåpan å skarmla omkring... detta uppkommer alltså bara på tomgång å då kanske det ska tilläggas att tomgången är väldigt ostabil pga ingen tomgångsmotor och alldeles för fet blandning, om det nu kan påverka? |
|
|
har du kollat upp tråget och oljepumpen?..... vet inte om din bil berörs utav problemet med att bultarna till oljepumpen vibrar loss.... "When GOD made the 540 he blew in the REMUS trumpet and i became the king of the road" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.