|
|
|
|---|---|
|
Har ett irreterande glapp i styrningen, kan inte se att något styrstag eller dyl har ngt glapp... däremot när jag känner på ingående/utgående axel på styr-snäckan så är det ett tydligt glapp. Är det någon som haft samma symptom och justerat glappet med justerings-skruven på styrväxeln, hjälpte det eller behövde hela styrväxeln bytas? Kan tänka mej att en styrväxel är ganska dyr :-( All info välkomnas... mvh Peter | |
Jantarasena |
En styrväxel ligger på runt 7 papp jag har oxå lite problem med glapp i ratten. Skall göra en hjulinställning och se vad som händer. Inte för jag tror att det blir bättre men det skall ändå göras.. se mitt andra inläg i forumet.. |
|
Hej! Jag kan till 90% gissa på att ditt glapp beror på glappa spindelleder i framvagnen. Om du kör över ett gupp och det kluckar till, eller om det kluckar vid inbromsning har du garanterat det felet, men självklart kan det vara det du säger också. Tack för all hjälp. //Håkan. |
|
|
Förtydligande... Det ÄR glapp i styrsnäckan och vill veta om det hjälpte att justera den eller det bara är att byta... |
|
|
Den går att ställa åt litegrann. Kan hjälpa, det beror på hur sliten den är. Viktigt är att inte spänna den för hårt. Man lyfter upp framändan på bilen och ställer. Se länken nedan: Länk |
|
|
Den går att justera en smula(som per skriver),men detta är inget som en novis(antar att du är det ;)) ska göra själv anser ju jag..Lätt hänt att man drar åt för hårt och du då "sabbar" mer än du gör nytta..Men om du nu ändå gör en liten justering så känn sedan att styrningen går lätt i ytterlägena..t.ex. Kolla även muttern som sitter runt rattaxeln inne i kupén(tag bort panelerna först under ratten),den brukar kunna lossa en smula. Till min 735:a går en ny styrväxel på mellan 12-14 papp på BMW.. Jag har beställt en beg från en skrot igår och jag hoppas att den är i ett bra skick,fick enligt skrotfirman 6 mån garanti på den,vilket jag tyckte var bra iaf...Betalar en tiondel av nypris..ca. Mvh Janne. |
|
|
Justerade styrsnäckan och det blev inte sämre...Funderar ändå på att byta den då det trots allt är ett märkbart glapp, och det verkar finnas gott om dom på skroten. snodde följande från en BMW-sida ang. E34: [ The steering box is common to all Bmw E34s / E32. No maintenance is required other than adjustment and replacement when there is too much wear and adjustment is not possible. The 535-525i share the same box, same for the 540-530i. The M5 has its own ] Då jag beställer och får styrväxeln via post vill man ju vara säker på att den passar, är det något förutom att utgående axel kan ha olika dimensioner som jag behöver ta hänsyn till ? hittar ingen typ-beteckning eller dyl på den heller... mvh Peter |
|
|
Tja...Om du köper från likadan modell som du nu har så torde förutsättningarna vara som bäst iaf.. Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.