|
|
|
|---|---|
|
Jag vet att detta har diskuterats tidigare men jag måste trots allt skriva av mig i min frustration. Som en del i en tänkt, ny anställning dyker möjligheten till förmånsbil upp. Men tror ni att BMW är med på listan bland "godkända bilar"? Nej, naturligtvis inte. Förmånsbilen skall vara "lämplig" för företagets "anseende på marknaden". Tråkighetsstämpeln inleds med Saab och Volvo, förstås. Och så hänger Renault med på ett hörn - suck. Till sist VW och Audi. Efter detta irritationsmoment gäller det att försöka bli konstruktiv. Men det är inte helt lätt. Pendlarbilen skall gå 4000 mil om året och det är klart att en BMW hade suttit fint. Visst kan satsa på en BMW privat men värdeminskning, däck samt service- och försäkringskostnader vill jag ju lägga på förmånsbilen. Väljer jag privatalternativet så springer det lätt iväg med en service eller två (plus försäkring) eftersom det blir 12000 mil på tre år. Jag räknade i vart fall på en VW Polo som förmånsbil (eftersom min fru måste ha en stadsbil) och en privat BMW som pendlarbil. Kul att köra sin favoritbil men svårt att överblicka kostnaderna om något går sönder osv. Här måste jag räkna vidare. Alternativ två, som faktiskt känns lockande, är att ta en A3 Sportback som pendlarbil. Det går faktiskt att snickra ihop en 3.2 Quattro inom gränsvärdena - om den nu bedöms vara "lämplig" enligt företagsnormen. Återstår då en stadsbil till frugan, sannolikt en begagnad VW Polo. Summa summarum ingen BMW, vilket känns tråkigt. Det finns naturligtvis fler bilar än BMW som är bra och roliga. Men visst är det tråkigt när man blir bestraffad för sitt bilintresse eftersom några administratörer har bestämt sig för att BMW inte stämmer med "företagets anseende på marknaden"? | |
|
En A3 3.2Q låter ju inte alldeles tråkigt! :-) Lider med dig... Det kan vara en gammal företagspolicy som bara hängt med av slentrian eller bristande intresse. Det skadar inte att fråga om det inte går att ta ut en BMW inom ramarna. |
|
|
Prata lite med chefen om det. De har hjälpt i flera fall där kompisar råkat ut för detta. De är viss skillnad på en Z4 3.0 och en 325 E91 kombi även ur företagets synvinkel :) Annars finns de trevliga audibilar o tillgå. Jag hade personligen valt en A4 Avant 2.0T med mycket utr. Det är en riktigt trevlig bil. Alternativt en välutr V50 T5 då :) Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Mixtus: Många företag har redan bestämnt sig att Bmw är för dyrt men om man räknar på alla kost visar det sig i mång fall att bmw hör till de billigaste för företaget att ha. Mitt förslag, hör dig för om det verkligen inte går att plocka ut en bmw om den blir billigare för företaget? Andra förslag, ta ut en A3 sportback 3.2 låter nice vet att en annan forum besöker har tagit ut en A3(acey). Stads bil till frugan kan väl lika gärna vara en mindre bmw. Varför är en Polo en stads bil och inte en Bmw?? ps. stark jobbat att få nytt jobb som 96åring |
|
|
Jag var inne på samma spår som dig wendtan och försökte sälja in "konceptet". Men det var en ogenomtränglig mur. Jag fick alla de förväntade svaret av typen "tänk om vi skulle göra avsteg för alla ..." osv. Nej, tyvärr ingen framkomlig väg. Snickrade ihop en T5:s, förstås, för att ha något att jämföra med. Men eftersom mina föräldrar åker omkring i en V50 T5 AWD har jag bra koll på denna bil. Fantastiskt bra på många sätt ... men jag och Volvo går liksom inte ihop. A4 lockar förstås men jag får inte med all utrustning jag vill ha (inom gränsvärdena). På Sportbacken ingår det en del utrustning från start, plus att motorn är en underbar bonus. Provade även att bygga några VW Golf (GT och GTI) men tvekar inför att åka folka. Jag retar mig oerhört på något så enkelt som den blåa instrumentbelysningen ... tänk så barnslig man är! |
|
| Varför Polo som stadsbil? Det enkla skälet är att BMW inte bygger några bra småbilar, tycker jag i alla fall. Bensinförbrukningen sticker lätt iväg eftersom det är BMWs sexa jag vill åt. Compact tycker jag är överprissatt - och dessutom har den vara två dörrar. Men visst, varför inte ha kvar 328:an som frugans stadsbil ;) En jäkla bra bil som vi verkligen gillar. | |
|
Mixtus: Där satt den:)) Ha kvar 328 som stads bil och njut av bmws sexa..... Ta ut en ren tjänstebil så slipper du förmånsvärdet så blir det inte så dyrt för dig:)) |
|
|
Tja, 328:an är ju visserligen redan betald. Och så är det bara 7000 mil på mätaren. Suck, det blir ju 1,1 l/milen på stadskörning ... dyrt, och det är på landsvägen man njuter. Angenäma i-landsproblem! |
|
|
Surt med företag som fortfarande inte accepterar BMW men det är tyvärr verkligheten. För egen del är det inga problem att välja BMW men då man har ett pristak på 7,5 bb (knappt 300') så blir det ändå en nästan omöjlig kombination, framförallt som automatlåda är ett krav... Kör privatbil istället och får 30kr/milen för det jag kör i tjänsten vilket iof inte rör sig om i närheten så många mil som du kommer att köra. Har räknat en del framåt tillbaka på att ta tjänstebil men med det regelverk vi har, dvs bruttolöneavdrag + förmånsbeskattning, så ser jag ingen fördel med tjänstebil i dagsläget. Enda anledningen jag kan se är om jag privat funderat på att köpa en ny bil för < 300' så skulle det nog vara idé att istället ta samma bil som tjänstebil. ___ //Ulf |
|
|
Fördelen med det upplägget är väl att du betalar bilen med "oskattade" pengar eftersom du istället får ett bruttolöneavdrag. Ligger du över brytpunkten för 25% statlig skatt utöver den kommunala så finns det pengar ändå att spara. Problemet med bruttolöneavdrag är väl att dina pensionsinbetalningar minskar i motsvarande mån. (även om jag har för mig att det finns en brytpunkt vid vilken om man överstiger den inte får tillgodoräkna sig någon ytterligare pensionsgrundande inkomst i alla fall) //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Nu ligger väl taket för pensionsgrundande inkomst på ca 25000kr. kommer dock att höjas till 31000kr. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
Tänk på att BMW har 3 års fri service. En inte helt oviktig fördel med Bmw. Mvh Björn Länk |
|
|
Även om det sker ett bruttolöneavdrag så anmäls den oreducerade årslönen som ITP-grundande (med motsvarande pensionspremier). andreas, du skrev att: "Ligger du över brytpunkten för 25% statlig skatt utöver den kommunala så finns det pengar ändå att spara". Hur resonerar du här? |
|
|
Resonemanget är väl enkelt uttryckt att om om du istället för att betala en bil med ditt bruttolöneavdrag och tar ut dem som lön istället så får du skatta bort runt 58%. Detta innebär att ju högre skattesats desto lönsammare att betala bilen med bruttolöneavdrag istället för nettolön. Fortfarande otydlig? //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
| Ok, då är jag med på vad du menar. Men för att få hela bilden så får man väl lägga ihop bruttolöneavdraget med förmånsvärdet. Detta belopp blir ju tillsammans en bruttodel (som man kan räkna bort runt 55-58% på för att få nettobeloppet) - då ser man vad man egentligen går miste om. | |
|
Visst blir det dyrare om man har villkoret för bilen att förutom förmånsvärdet även måste betala ett visst bruttolöneavdrag (ofta lika stort som företagets leasingkostnad). Men jag tror ändå att det blir billigare med tjänstebil för dem med den leasingstrukturen jämfört med privatbil. Har man tur nog att bara få betala förmånsvärde så är ju leasingbil ännu mer förmånligt. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
| Läste precis den senaste testkörningen av 130i. Även om bilen är osnygg, enligt min högst personliga uppfattning, så hade detta kunnat bli en extremt bra pendlarbil. Jäkla avundsjuka (eller vad de nu har för skäl till att diskriminera BMW). | |
|
Då var beställningen fullbordad. Började med att provköra A3 Sportback med 250 hk V6. Motorn var lite av en besvikelse, särskilt efter att ha kört BMW:s sexor ett tag. Men i övrigt så är det en riktigt bra bil. Gick så över till A3 med FSI-turbo som var över förväntan. Kusinen på landet (läs Golf) testades också men den kändes billigare. Provade även en Volvo V50 för syns skull - men icke. Designen får mig lätt illamående även om chassit alltid imponerar. Mot slutet blev det en avancerad räkneövning och då fastnade jag för en ... diesel! Ett stycke A3 Sportback levereras till hösten med en 170-hästars diesel som gör 0-100 på 8,2 sekunder! Med lite navigator och sportstolar så skall det väl gå att överleva. BMW:n behåller jag tills vidare. Tack för alla glada tillrop och kommentarer. Synd bara att jag inte fick chansen att jämföra A3:an mot en välutrustad 120d. Det hade varit en kul match! |
|
|
Låter som du har gjort ett rätt hyffsat val. Om jag hade använt en bil så pass mycket på landsväg så hade jag lätt satsat på en diesel då jag tycker en dieselmotor känns mindre "stressad" mot vad en bensinare gör. Lycka till! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.