AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.515

m5 e34 silentblock! slår snar sönder &"%¤#

cy
13
cyber_ice
BMW 325i e30 evo stylad
läste på meka tips hur man byter silentblock å gav mej sedan på de själv, han som skrev den manualen har haft väldigt tur för de fungerar inte på min bil!

imorgon e de iväg å köpa glidhammare å värma på så sakerna glöder e bara så arg på skiten just nu! hållit på hela kvällen å inte ens fått den å röra sig..

någon som har några tips innan ja sätter igång imorgon igen ?

ps ja har sett bosses film å han har bara flyt =D
Visa användare
439
525i
540i -18 G31 MHD steg1

Hej cyber_ice

Jag har skrivit detta mektips och använt samma teknik på 3st E34or med gott resultat. Sist jag bytte tog det ca 1,5 tim för bägge sidorna. Länk

Lycka till!!

_-*-_*_-*-_*_-*-_
Lennart
cy
13
cyber_ice
BMW 325i e30 evo stylad
aa tjena =) men det ja inte förstår i din beskringning är hur du får loss bussningen ifrån bakaxlen för den sitter fast jävligt hårt =/
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Har en väldigt duktigt kille från Polen som brukar hjälpa mig med mina bilar, han lyckades byta silentblock båda sidor på en E32a jag hade på 45 (!) minuter helt utan specialverktyg, han använde en tigersåg för att såga bort gummit ur bussningen, för att sedan med hjälp av en slägga och kil slå ut bussningen.
Va dock en väldigt fräsch nyimport utan rost, så bussningen satt inte så hårt i själva karrossen som den gör ibland, värre i så fall.

BMW CS #5139
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Du måste klyva den stora yttre hylsan på blocket. Dennna är gjord av aluminium och är ganska mjuk. Dock är den helt inkappslad i silentblockets gummi så, alumminiumen syns ej. Ett bra sätt stt klyva den är som sagt att använda en tigersåg. Du ska då såga innifrån och utåt. Akta så du inte börjar såga i bakvagnen och den yttre hylsa som blocket sitter i när du går igenom.
Jag skulle gissa på att godstjockleken är ca. 2mm på aluminiumen. Om du sågar på två sidor, så blocket delas i två halvor, blir det extra enkelt att få ut det. Kan vara på sin plats om det det har suttit där i 16 år.

För att få in det nya blocket finns även en annan smidig metod. Man kan använda sig av en gängstång med muttrar och två stora stålplattor(med hål i mitten för gängstången). Sätt plattorna på yttersidorna av blocket och det stora hål i bakaxeln som blocket ska in i, och skruva sen in det nya blocket genom att spänna muttrarna. Svårt att förklara men det är jäkligt smidigt. Även här med hjälp av Yes.

Lycka till
cy
13
cyber_ice
BMW 325i e30 evo stylad
ja som sakt de e den ytre hylsan som e problemet fast den inre sitter fortfarande kvar i gummit å ja e inte fan om å få ut den, ja kan inte fatta hur de här kan knäcka mej ja har gjort saker som ska vara 10 gånger värre men så måste man köra fast på något sådant..

men okej ja ska försöka få ut den i mitten å sedan såga upp den yttre hylsan då tackar! bara ner å bli mer förbannad helt enkelt=)
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Du ska inte ta bort den innre hylsan(den del av silentblocket som bulten går genom)! Det finns ju plats(hålrum) mellan den innre och yttre hylsan i silentblocket. I detta mellanrum placerar du stick/tigersåg och sågar innifrån och ut genom den yttre 2mm tunna hylsan i själva blocket. Om sågar hylsan i två delar så finns det inget i världen som kan få blocket att sitta kvar.
cy
13
cyber_ice
BMW 325i e30 evo stylad
har bytt ett block nu såg faktist inte någon möjlighet att få in ett blad där men ska testa de från början på den andra. slutade med att ja fick göra borra varianten hela vägen upp igenom den yttre ringen. tack för hjälpen iallafall!
Visa användare
439
525i
540i -18 G31 MHD steg1

Nu vet du ju hur du ska göra på andra sidan ;)
Lycka till!

_-*-_*_-*-_*_-*-_
Lennart
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Du måste använda en sticksåg (utan pendel tror jag är en fördel). Ett vanligt sticksågsblad går garranterat in i mellanrumet i mitten på ett silentblock. Självklart ett blad för metall som dessutom måste var lite längre än vad silentblocket är.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.