AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
12.310

Motorbygge med turbo för en amatör?

Sida 2 av 3
Kr
46
Krumeluren
525i -90 Turbo
varför måste han köpa ställbart kamdrev till den för?

funkar ju fint med orig.kamdrev och 3mm mls+arp
Visa användare
660
Bholmberg
BMW 330i Touring -00
Längesedan man skrev nåt i denna tråden nu, men passar på att fråga..
När ni ska besikta, så tar det enligt dom som har turbo inte alls så lång tid att återställa allt inför en besiktning. Men går inte bilen skit då eftersom den troligtvis e mappad för turbon? Eller är alla värden som orginal?

--
DTM system och rak 6a ;)
Mi
345
Michél
E87 118d -08
Jag har en tanke angående turbokonvertering utav min M20B20,vill gärna ha synpunkter på min plan. :)

Turboaggregat: Mitsubishi T16 FÖRMODLIGEN
Spridare: Bmw 535 330cc
Luftmängdsmätare: Bmw 535 med 3"-ingång
Intercooler: Saab 9000 under testperioden
Grenrör: Original,vänt upp-och-ner för att turbon ska sitta högt,sedan påsvetsad adapterplatta
Avgassystem: 3" downpipe,sedan förminskning till 2,5" vid första ljuddämparen,sedan fortsätter 2,5"-röret bak till en sista ljuddämpare

Är det en okej setup eller saknas det något?

Tänkte lägga laddet på 0,5 bar under inkörningsperioden så man kan testa lite. :)

Sedan ska jag ordna till en spacer så toppen kan höjas en liten bit,alternativt gräva ur toppen lite för att sänka kompretionen.

Hur lågt komp krävs för att man ska kunna ladda 0,7-0,8 bar med gott samvete?
Di
32
DiamantSchwartz
e34 535i turbo -88
e12 520 -81
Byt gärna vevstakar från en 2.3liters till en 2.5.
Jo
49
Jonas_Linder
Bmw 318i -88
En liten rättning, 535 orginal spridare flödar långt ifrån 330cc utan ca 190cc. Tänk på de!
BM
48
BMWbyME
525i E34 -92
523iA Touring E39 -98
"Jonas_Linder"

Jag hade också tänkt göra ett snikbygge, pga. min knappa erfarenhet. Men under de förutsättningar som Michél beskriver ovan, anser du att motorn kommer få tillräckligt med bränsle eller ska man ha ännu större spridare? Säg att man ska ladda 0,5-0,6 på en M50B25.

Tacksam för svar.
Visa användare
7
HQ_
525i -89
TireSmoke vart tog du spridarna ifrån? funderar på att turbokonvertera min 525=)
Jo
49
Jonas_Linder
Bmw 318i -88
535 Spridarna räcker för att ladda 0.6 bar men inte nå mycke mer än de. Bättre att köpa lite större så du slipper bottna spridarna.

men 535 spridare är billigt att få tag på.

Har 6 St till salu för 400:- om nån är intresserad.

Mvh Jonas
Visa användare
7
HQ_
525i -89
Jonas_Linder jag är lite intresserad av spridarna vet du om det är bolt on?

/Oskar
Jo
49
Jonas_Linder
Bmw 318i -88
Spridarna är bolt on. Om du vill kan jag fixa bild på dom åt dig så du får se själv....

/ Jonas
Visa användare
7
HQ_
525i -89
ja tack det vore bra:)
/Oskar

Pi
9
Pickel
525i -90
Hej! Tar upp den här tråden igen.. Är det någon som har skaplig koll på vilket komp.förhållande man bör ha för att ladda +0.5 max 0.9 ?? Om man då tar runt 200c spridare å progressiv btr typ 1,2:1 lr 1,4:1( vilken är vettigast?) lär man då sänka bränsle trycket på tomgång för att den inte ska gå för fett? Satsar på 240hk+. Självklart m20b25=) tack på förhand // Micke
Pi
9
Pickel
525i -90
Ursäkta men kom på en till fråga: om man sänker kompet till ungefär 8:1 , kommer det bli skit med avgasvärden då?
Visa användare
660
Bholmberg
BMW 330i Touring -00
Hej!
Har börjat lite smått på min turbokonvertering nu.. har inte haft tiden men nus ka det bli av. Har en del funderingar men mestadels har jag klart för mig, har tänkt mig att åka med dessa grejer:
Turbo: T04E T3/T4 Hybrid med intern wastegate.
Intercooler: 600*300*100 mm i polerad aluminium, 70mm tjock och 3” anslutningar. 3" tryckrör.
Sekventiell HKS dump och ett grenrör från XS performance.
Kompsänkt med MLS 3,5 mm toppackning och ARP-bult.
M3 Fuelrail och spridare med linjär bränsletrycksregulator.

Det jag funderar på är om jag måste ha ett eftermarknadssprut eller om det går att programmera om orgboxen. Vilken lamba jag ska använda..?

--
DTM system och rak 6a ;)
Pi
9
Pickel
525i -90
Okej roligt å höra, hoppas ja kan börja snart =D Vet inte om de går att programera om orgboxen, ja e inne på eftermarknadssprut, typ MS. Kan ju vara bra om man tänker trimma vidare vilket ja nästan kan garantera att de flesta gör som börjar lite smått.. tänker du på bredband eller smalbandslambda eller vilket fabrikat? är det inte bättre med progressiv btr?
// Micke
Visa användare
660
Bholmberg
BMW 330i Touring -00
Har funderat på ett SMT piggyback, men tänkte först prova med org box.. Troligen kommer jag måste köpa nytt sprut.. Tänkte tex om jag kunde köra med lamba från en m3a eller m5a. Har ingen aning om vad som är bäst/mest prisvärt, bredbandslamba är rätt dyrt.
Tror nog de funkar bättre med en progressiv, men en linjär borde väl funka lika bra, känns bra att veta att man har trycket hela tiden så kanske de är lättare att märke ev spikningar innan allt laddtryck kommer. Vet någon hur mkt orginal soppapump klarar att leverera?
Pi
9
Pickel
525i -90
ja de e oxå ett alternativ.. ja ska oxå prova med orgbox först :) jag fick tag i en bredbandslamda idag!=) Jo dom e dyra, men jag fick min^^ Visst kan man klistra en original topplockspackning?? Och man behöver väll inte skära bort aluminiumringarna(?)på packningen för att kunna köra med oringat block, man brukar ju ha ca 3 tiondelar sticka upp av oringen och då kommer ju inte oringen täta?!? Helst svar av någon som testat!
hej! om nu 535 spridare är för klena för en 325 turbo vad ska man ta för spridare då?
m5 3,6= 340cc
m5 3,8= 388cc

kommer förmodligen funka med 535 om ni har typ 5bar tryck på dom...
kör fetar det är bättre= mindre spik risk....

och oringen ska skära in i stål ringen på packningen......
orginal pump ca350hk...
och hur skulle en linjär btr kunna vara bättre? den ska ni ha med riktigt sprut...får du spikningar innan ladd så har du gjort något kraftigt fel....
ska ni fula upp så är progresiv det enda som gäller. annrs får ni köra den så fett på låga varv att den kommer se ut som en diesel lastbil och dra 7liter milen....
_a
93
_andersson_
bmw 320i -88
om man trycker dit spridarna från en m5 3,6L på m50b25 måste man inte ta lmm från samma då?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.