|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej! Funderar på om det är värt att bygga en relativt potent motor med turbo, för nöjets skull. Då undrar jag förstås hur pass mycket det egentligen kostar att bygga en egen motor på runt 300-400 hk. Jag har inte byggt någon motor förut men tycker det är väldigt roligt att skruva och känner dom som kan om jag behöver hjälp. Men vilken BMW-motor är bäst att bygga på och billigast lr mest prisvärd. Mycket svetsning kanske och jag är inte direkt någon svetsare men vill ju gärna lära mig, kansnke inte är det bästa att göra det på tex ett grenrör =P Så vad har ni för tips på utgångspunkter? -- DTM system och rak 6a ;) | |
|
Köp ett grenrör, turbo, IC, lite slangar och rör, en 535 lmm, svetsa en downpipe, fetare spridare.. Och självklart bygga på en så stor motor som möjligt. 2.5 liters 6:a är bra.. Men 2 liters funkar också. Se till att antingen oringa toppen eller limma packningen ordentligt så kan du ladda upp till 0.7 bar ungefär.. Då har du kring 220-225 på en 2.5:a 10 v. Ungefär¿? Finns gott om snikturbo "kit" att köpa för cirka 5 K och det är bara nån dags jobb beroende på hur bra du är på att skruva så har du de.. Men ska du har upp mot 400 så måste du göra ganska mycket.. Fet turbo svetsa toppen.. stor IC, måste byta koppling.. osv osv osv... Men kika på snikbyggen med en mindre turbo .. ger som fan.. Bra driftsäkerhet och går riktigt bra faktiskt. mvh robin |
|
| Menade 220-260 hk .. har faktiskt ingen aning hur mycket man får ut.. Aldrig hört nån som bromsat.. Men effekt blir det iaf. | |
|
Foxracer: "Då har du kring 220-225 på en 2.5:a 10 v." Tanke vurpa? 12v hoppas jag du menade :) |
|
|
Tack så mycket för tipsen Foxracer! Men hur är det med ventiler osv, måste jag ställa om dom? undrar även om en e30s 6a är bättre/lättare att bygga på än en e36as? Har letat efter sådana kit men verkar vara tunnt med sådana just nu, såg flera förut men kanske dyker upp fler. En effekt på 250 turbohäst skulle vara fint det, så har man råd att köra lite mera också =) -- DTM system och rak 6a ;) |
|
| Själv har jag konvertat min m20b25a ! alltså 12ventilars 525a motorn! Snik allting,300cc spridare,orginal lmm uppspänd,uppånervänt orginalgrenrör osv...Låg inte alltför långt efter en m3a iaf,(286hk) ! Och drog nästan jämt med chippad bmw 540! (286hk) med ungefär 0.6 i ladd! Så effekten kan man ju bara uppskatta men...! | |
|
Har du några bilder på hur motorn ser ut TireSmoke eller bilder under byggets gång? Några förslag på vad för Turbo och IC? Storlek på downpipen och tryckrören? -- DTM system och rak 6a ;) |
|
|
Joooo fast har typ bara en bild som då den är "klar" har inte tagit nå kort under byggets gång som tog ungefär en kväll att montera ;) hahaha ! :) Ja kör på modell mindre turbo en garret t3, har laddtryck redan vid 2500 varv! icn min är då inte stor iaf! men den duger! ja kör med 2.5" downpipe och även hela avgaset!! Tryckrören har ja inte mätt men...Behövs inte så jättemkt! Vet inte hur man lägger upp bilder här? |
|
|
Aha låter bra det TireSmoke, nä man måste ju vara Pro för att kunna lägga upp bilder på Autopower, men annars är ju garaget.org kanon om man inet hittar någon gratissida. Vill du säga ungefär hur mycket kostnaden blev i slutändan? -- DTM system och rak 6a ;) |
|
|
Jaha okej på så vis!! Å de är man ju inte så :) hehe.. Jo garaget är säkert bra :P är int medlem där men :) hehe... Kostnaden..köpte ett nästan komplett turbokitt för 3000kr! Sen nå småslang å siliconslang gick väl på en 500 lapp till....:) Men ja vart lite väl optimist å vart sugen å dra jämt me en m3a så ja drog upp laddet till 0.7 å då small toppackningen ;) heheh... Men nu ha ja beställt en topp för 2000kr som ska hålla å en ny elring packning så...Men nånstans på ca 5000kr blire för mig ungefär iaf! :) Rätt lagom för att få ut 100 hk extra iaf! |
|
E30_320i |
Tiresmoke) var köpte du din förstärkta topp packning, har en känsla att min kommer gå med, |
| Beställde en elring packning på el och diesel i skellefteå..Men är ju bara att ta kontakt me närmaste som har toppackningar! Alla kan ta hem antingen orginal lr denna som är bara lite tjockare som de står är till för planade toppar egentligen men de är ju åt rätt håll ! Annars blire ju mls packning 3 mm på PPF! Den håller för de mesta!!! | |
|
ska man ha mls packning från ppf så måste man ha arp pinbult.. annars blir det bara skit. Men den packningen limmas och kan åternavändas! Detta uppger de äve när du köper packningen. men då börjar det rulla pengar. mls packning 3000:- arp bult 2700:- Hällst så ska ju en topp "rak" planas när den är bort demonterad. bara ett tips.. det är svårt att hålla kostnaderna nere. |
|
| jopp precis ... men vil man ha de att hålla så kostar de! så är de ! har provat nu detta me "snikkonverta" å de håller inte i längden...så är de tyvärr...man vill ha mer å mer å mer :) hehe....så nu blir de till att antingen satsa seriöst på ett bygge lr så byta till volvo turbo :) | |
| om man bygger turbo. kommer bilen gå igenom besiktningen? | |
| Näää de gör den inte !! är bara besikta utan turbo å sen bulta dit de !! :) | |
|
Jag har en fundering, om man har kompressor så kan man ju bara lyfta av remmen vid en besiktning så går ju inte kompressorn. Men går det igenom då? Den finns ju där men är ej fungerande... undrar ja. Liksom om man har en IC i grillen och lite rör... Hur gör ni andra, har ni kvar orginalspisen till ex beskiktningar? -- DTM system och rak 6a ;) |
|
|
ja de kanske går att ha turbon där å ic osv men "koppla" ur de blir nog lite besvärligt men de kanske går på nåt sätt! att icn å slangar sitter där de spelar ingen roll oftast iaf! Dom ja känner som har bmw turbo typ 4-5 st besar me orginal sen blire åka av 1 år sen får dom se :) |
|
| en nybörjarfråga. när man bygger turbo kopplar man den så att den trycker i luft i insuget? | |
| ja asså du har ju rör från turbon som går via intercooler som kyler luften åsså går de in i insuget!! | |
|
och om du köper mls packning på 3mm måste du köpa ställbartkamdrev också bara så att du vet! körde med budget grejjer på min förra o lyckades pressa upp den i ca 250hk på en 323 motor, fick väldigt bra körde ifrån m3 (286hk) och lite andra trimmade bilar nere på ön! Helt klart värt pengarna var väll ca 7000:- men då fixar man delarna själv billigare o köpa kitt som finns här på forumet hela tiden! tar inte så lång tid o bygga om till bes som man tror har man väl satt dit det en gång vet man hur man gör o det går fort o bygga om igen! Den som ingen turbo har får åka utan BAR |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.