|
|
|
|---|---|
|
Min 330 E46 rycker och varvtalet "gungar" upp och ner när jag krypkör vid kall motor. Så fort motorn börjar få upp temperaturen så försvinner detta.. Mitt batteri börjar bli kasst, kan det ha nånting med detta att göra? Tacksam för svar! // Calle | |
|
har en polare som har en mini cooper S som uppträder på liknande sätt då han kör på 95 oktan...med andra ord så tankar han nästan alltid 98 eller V-power. :-) fast det här beror nog på ngt annat... |
|
| Hehe okej. Jag kör alltid på 98. Har iofs blandat i 5-10 liter E85 nångång när jag tankat fullt.. | |
|
Kan vara lambdasonden/givare vid insuget eller avgassystemet. Upplever du bilen som "segare"? /// Bimmarkomanen |
|
|
Detta problem har diskuterats några gånger på e46fanatics.com Se länk --> Länk Kan kanske vara lösningen... |
|
|
Det pendlande varvtalet beror med högsta sannolikhet på att din motorstyrningsmjukvara behöver uppgraderas. Om motorn "rycker" som du skiver, så är det ett annat fel kombinerat med ovan. Gå över tändstift och tändspolar, se om felet "flyttar" sig om du byter plats på tändspolar osv. Börja med att byta batteri, E46or är VÄLDIGT beroende av ett friskt batteri. Lyft av polerna i 30 minuter och se om felet kvarstår. Gör det så, så börja med att uppdatera din motorstryrningsmjukvara på Bmw. kostar 600-800 kr. Det bör lösa ditt pendlande tomgångsproblem. Rycken låter bränsle eller tänd relaterade. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Bimmer330Ci: Nej jag upplever inte bilen segare på något sätt. Wendtan: Bilen pendlar inte i varvtal på tomgången, utan det är när jag kryper iväg och är lite "omjuk" på pedalen.Tex vid korsningar osv.. då vill bilen gärna rycka till lite(skutta kanske är ett bättre ord :P ) och varvtalet "gungar" till uppochner. Detta försvinner så fort bilen fått upp lite temperatur i motorn.. Kan det ha nånting att göra med att jag tankat 5-10 liter e85 det tre senaste tankningarna? Jag misstänker att det kan ha nånting med batteriet att göra iochmed att jag vet att det är dåligt.. Btw,finns det någon som vet vad ett original batteri till min kärra kostar? |
|
|
Kolla hur tändstiften mår först, tändspole och även luftfiltret. ------ Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.