|
|
|
|---|---|
|
Hejsan. Jag köpte min bil av en bilhandlare i Mars i år. Efter besök hos en märkesverkstad så får jag reda på att bilen har varit allvarligt krockskadad. Skadorna ligger till grund för de nu rådande problemen med bilen. Nån som vet nåt vad man har att komma med i en eventuell tvist med bilhandlaren? Kan man anlita nån konsumentrodivare/advokat? Gäller sexmånadersregeln? Jag vill ju såklart att han står för eventuella reparationer eller köper tillbaka bilen. Hoppas på massa kloka svar. | |
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Ring och tala med Almänna reklamationsbyrån om råd! MVH Patrik |
|
Handlar det om en stor seriös bilfirma eller en mindre seriösa handlare ex bilförmedlare? Har du talat med bilhandlaren om saken? Att sälja en krocklagad bil är inget brott. Men det hör ju onekligen till en sådan sak som man bör informera om vid försäljningen. Tyvärr är denna typ av info en sådan sak som lätt "förvinner". Handlar det om en större bilhandlare så tror jag att du har goda chanser att få ersättning eller bilen tillbakaköpt då dessa oftast är måna om sina kunder och vill göra rätt för sig. Handlar det om en mindre firma är det inte helt otroligt om handlaren vetat om krockskadan och försökt blåsa dig. Han kommer då hävda att han inte visste om detta och dra en massa bortförklaringar alternativt göra sig omöjlig att få tag på. Hoppas på det bästa. Gör även som "M635 forever" säger och ring till ARN: Länk |
|
|
Det är en hyffsat etablerad bilhandlare. Dessvärre är han inte anträffningsbar på 4 veckor nu pga semester. Ska ringa ARN i morgon och se vad jag ska göra. Tack för svaren...hoppas på ännu fler |
|
| Skynda dig om du ska reklamera detta!. Har för mig att det är 6 månader som gäller. | |
| Återigen ett tydligt exempel på att man ska kolla en bil INNAN man lägger upp tusenlapparna på bordet. Med stor sannolikhet blir det ingen lätt sak att häva köpet eller få firman att kompensera dig. Önskar dig dock lycka till - låt oss få veta hur det går. | |
|
DÅ du måste reklamera detta och helst skriftligt och killen är på semester som kan bli längre man vet aldrig. Och för att det skall bli inom 6 månader så rekommenderar jag dig att skicka in detta rekommenderat, datumet borde då räknas som reklamation, och man ser att behörig har hämtat ut det. |
|
|
Fall som detta finns det regler för. Om en handlare känner till att bilen varit krockad har han/hon upplysningsplikt om detta. Känner handlaren inte till att bilen varit krockad blir det värre för dig att kräva något annat än Goodwill. Handlaren har dock ingen skyldighet att ta reda på om en bil varit krockad vilket gör att situationen är något knivig. Du bör alltså kontakta handlaren, både muntligt och skriftligt och upplysa om situationen. Nekar denna till kompensation finns det all anledning att blanda in din lokala konsumentrådgivare för hjälp med vidare instanser och hoppas på det bästa. |
|
| Kanske en korkad fråga i sammanhanget men hur kan man kolla om en bil varit krockad förutom att se så att karosspassningarna ser bra ut? | |
|
samuel2- På min bilsyns absolut ingenting att den varit krockad. Det var då killarna på verkstaden tog bort stötfångaren som de upptäckte sprickor i rambalken och tvärbalken samt att det var dåligt skarvade kablar som det uppdagade sig. |
|
fjamsetramsa |
Jag hade inte tagit kontakt med arn innan jag gett handlaren en chans först |
|
fjamsetramsa: Man kan ju rådfråga ARN först om vilka rättigheter man har. Det underlättar sedan vid kontakt med bilhandlaren. |
|
|
Jag var ute för en liknande händelse i våras när jag köpte min e46 som visade sig vara krockad. Bilhandlaren som handlade med bmw innan (aukt) och nu handlar med huyndai har ett gott anseende här istan. Men han ljög mig rakt upp i ansiktet när jag visade alla svets-skarvar och allt jävla vatten som hade runnit ner i bagage-utrymmet där rost fanns... Det fanns t om kvar metall-spånor efter en vinkel-slip under baksätet. Det var en tidigare ägare på denna bil som också sa att hon inte visste något om detta... Han kunde inte ens erkänna att bilen var krockad. Man ska vara försiktig med att dra alla över en kant... Men akta er för bilhandlare. Anmäl fallet direkt till www.arn.se (där finns blanketter att skriva ut.) Ta bilder på bilen och åk gärna till ett ställe där dom kan bekräfta att den har varit smälld. Dessa kohandlare skall sättas på plats så att det förstår att de måste kolla upp bilarna de tar in... Man ska inte behöva gå till en MRF-ansluten bilhandlare och bli lurad. Medlem i Farsor med BMW |
|
|
Btw... Hade kontakt med min konsument-vägledare här istan... Hon sa att det räcker med att du anser att du inte fick den vara som du trodde att du skulle få vid köpet... Dvs avvikelser ifrån dina förväntningar. (Dolda fel). Allt detta står i konsument-köpslagen |
|
|
m_johan84: Privatpersoner som byter in bilen är väl lika mycket kohandlare som inte berättar att den varit krockad. Bilhandlare har inget sjätte sinne om du tror det. I trådskaparens fall så kan det mycket väl vara så att handlaren inte visste att den varit krockad och då finns det inte mycket att göra, tyvärr. M V H Stephan Dagbok:Länk |
|
|
Kolla med försäkringsbolaget det borde finnas rättsskydd alt på hemförsäkringen. De kan nog hjälpa. Vilken bilhandlare var det? Om inte annat, använd sökfunktionen här på forumet, sök på handlarens namn. Då kanske det kommer upp något om denna? Du kan göra en garantirepförfrågan hos BMW kosar 300kr samt ringa verkstäderna i serviceboken. Var bilen mkt billigare än andra när du kikade runt och var det bråttom? Hoppas det löser sig oavsett vems felet är. Asken |
|
|
STEPHAN : En MRF-ansluten handlare borde väl lätt kunna kolla upp bilen innan dom byter in den? Men det är sant, jag vet hur det fungerar... Dom tittar på bilen i några minuter... Kör kanske in den i hallen för att tvätta den (först skrivs kontrakt). Jag anser inte att du kan beskylla en privat-person för att vara en ko-handlare, däremot en kunnig handlare borde veta bättre än så här. Det är skildnad på fackmän och lekmän:p Medlem i Farsor med BMW |
|
|
Jag vill inte hänga ut hans namn här förrän han har fått en chans att göra rätt för sig. Men om han beter sig arrogant och dumt åt så kommer jag inte tveka att hänga ut honom i alla tänkabara media. Jag tror att om det hela går så långt som en polisanälan och vidare till rättegång vid en eventuell stämmning, så kan till och med en handlare få näringsförbud. Frågan är om han tycker att det är värt det. |
|
|
Även om han som näringsidkare inte visste om skadorna är han dock skyldig att lämna en varudeklaration på bilen. Han är även ansvarig för att bilen överännsstämmer med dokumenten. |
|
|
Daniel 410 hur gick det? ///Johan Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.