|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Är ny på detta forum men har läst intressanta diskussioner emellanåt. Har just nu beslutsvånda om jag ska köpa en M5 E39, M3 E46 (lite dyr), behålla min bil eller köpa något annat. M5:an verkar vara en bra kompromiss mellan komfort och prestanda. M5 E39: 1) Fungerar M5 som åretruntbil? 2) Vad kostar en normal service och hur ofta görs den? 3) Tål den att köras på bana? Upplevs den som klumpig? 4) Är den bekväm att åka i? Ljud, fjädring etc. 5) Hur stor skillnad är det i prestanda,ekonomi, komfort etc mot 540. Vilka bilar har ni som referens vid era bedömningar? Just nu kör jag en Porsche 944 turbo med chassi som kräver njurbälte :-) men som är kul på bana. | |
|
Hej och välkommen! Alltid kul med nytt folk på forumet. |
|
|
1. Ja, utmärkt med DSC. 2. Lite dyrare än std BMW med billigare än Porsche. 3. Ja och nej med bra belägg. 4. Stort ja. Riktigt komfortabel. 4. Ja 400>>286, ja, nej BMW M5 2003. |
|
|
5. För min del så är M5'an billigare att äga än 540'in som jag bytte ifrån, Svensk M5 och importerad 540. M5 är något törstigare 1,8 l/mil mot 1,7l/mil. 540'in som jag hade innan var utrustad med M-sport chassi, dubbelglas och var något tystare än min M5 som inte har dubbelglas och M5 är aningen hårdare i chassit än 540 men inte så det stör, ger en stabilare känsla. 540 är ingen slö bil, den går riktigt bra men skillnaden i motorstyrka mellan 540 och M5 är enorm, tyckte 540 var en riktig racer innan jag kört M5 men nu känns den mer som en moppe i jämförelsen ;) |
|
| 1,8 l/milen sablar vad din drar :) Hamnar på 1,5-16 med stadskörning varje dag? | |
|
Jag rekommenderar att göra som Gustav köpa M5: an från Tysk BMWhandlare med EuroPlus garanti, det betalar sig direkt min far fick en ny bensinvärmare tills sin Carbonsvarta E39 "tyvärr inte en M5" kostnad 17tkr. Väljer du en 540i, köp en 6vxl med M-chassi, helst med M-Paket + 18" Parallell för ultimat utförande, så ser alla 03: or som gick till USA ut, 6vxl är mycket snålare än automat, mina E34 6vxl drar ca 2,5-3dl mindre per mil jämfört med min sålda automat, vilket troligtvis är likadant för E39. 540i är budget vägen medan M5 suger mer pengar, jag hade troligtvis valt 96-98 540i/6 för ca 100tkr i fullgott banskick eller satsat 250-300tkr för en 01-03 M5 med garanti, 150tkr för en 99: a kan låta intressant men det hade jag nog hoppat i och med att det är svårt att få en fullgod garanti för en 7åring, finns det full historik = alla räkningar från ny, inga övriga fel, Vanos tyst, lågt oljeförbrukningsbehov med uppgifter för det så är 99: an med igen, men sådana exemplar är svåra att hitta. Mvh Stephan |
|
|
Tackar för alla bra svar! Bilen kommer huvudsakligen användas till normal brukskörning till jobbet etc. men dyker chanser till banåkning upp kan det också bli aktuellt. 5-serien är väl egentligen lite för stor och tung för att vara optimal för det. Vad tror ni om en M5 -00 som gått ca 10000 mil för drygt 200-220tkr? Är det ett vettigt köp eller måste man lägga på 50.000 till för en lite nyare? Förhoppningsvis hinner jag ta en titt på första exemplaret i helgen. /Mats |
|
|
Gustav: Det är väl det som är problemet, jag kör inte mycket stads körning och då kan man gasa mera :) 1,8 är snittet sen jag ställde på bilen i April men jag börjar ana en sänkning av snittet nu när nybils yran börjar lägga sig ;) |
|
| Med M5 gäller det nog att helllre betala mer i början för en fin än att spara in på en billigaare, det kan kosta betydliget mer att fixa en ofräsch M5. Bussningar, Vanos, däck, kattar, display i instrumentpanelen etc, mkt som kan paja på en med oklar historik. | |
|
Jag slår gärna hål på myten att billigare M5 är sämre. Du kan ju köpa en m5:a för 200 och annonsera ut för 250 veckan efter. Det gör inte det exemplaret till en bättre bil. Titta istället på några billiga m5 och några riktigt dyra. Så bildar du dig en uppfattning om hur allt bör låta, kännas och se ut vid exempelvis 8000 mil. Stressa sen inte. Köp inte första bästa bil. Kolla historik, föregående ägare, service osv. Att bilen inte har lagats för en massa pengar innebär väl egentligen inte att den är sämre, kanske har den skötts bättre och sluppit onödiga haverier eller bara tur. Min egen M-coupé (okej, dåligt referensobjekt) har rullat över 15000 mil med orginalkoppling och orginalvanos etc, låter fint och bra i motorn. /// Viktor Kärran Länk Mer mos till folket! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.