|
|
|
|---|---|
|
Har en M3 -94 e36 som jag har haft problem med elen ett bra tag nu! Det började med att all belysning blinkar. Jag började kolla vad det kunde vara. Bytte först batteriet inget hände. kopplade bort allt onödigt för att kunna utesluta. men inget hände. Köpte sedan ett nytt laddrelä. det va bra i typ två dagar sen började det blinka igen. Och nu så har jag mätt spänningen när jag har kört. Den ligger på 12.18 konstant fast batteriet är typ helt urladdat nu eftersom det inte har laddar något. Är det så att jag måste byta hela generatorn? har 105 A generatorn har jag kollat upp. och det är ju inte billigt! Ska man gå på nytt eller begagnat? | |
| byt ut minus kablarna till motorn så det inte bara e dom som jävlas det var det på min 325 e36.... | |
| Menar du jordkablarna som sammankopplar chassit med motorn? | |
| Det du ska göra är att byta Laddningsregulatorn, den sitter på generatorn, billigare än en ny generator. men innan du skruvar dit den nya regulatorn så ska du rengöra alla kontakter och kontaktytor till regulatorn även kontakterna inne i generatorn där regulatorn sitter.. | |
| Jag förmodar att laddrelä och laddningsregulator är samma sak. Eller? jag har i allafall bytt den som sitter på generatorn och styr om det ska ladda eller inte. | |
| Inga mer förslag? någon som vet ställen där dom har begagnade generatorer? eller billiga nya? | |
| jo den kan kallas som laddningsrelä också.. men har du verkligen rengjort alla kontakt ytor som finns? du kan också ta bort laddningsregulatorn och kolla och känna på ytorna där kolen på regulatorn ska gå emot (2 st är det vanligtvis) och känna så det inte är för djupa spårningar i dom, då måste din generator bytas.. beg. saker till alla sorters bilar kan du kolla upp på Länk | |
|
Har fått tag på en begagnad generator nu! Så nu tänkte jag bara höra om det är lätt å byta den och om det är något jag behöver tänka på? Tacksam för alla svar! |
|
| Har bytt generator nu! Hjälpte inte ett skit!! den flimrar precis lika mycket nu som innan! vet inte om den laddar heller för det stod bara på 12.80 under hela rundan jag va ute å körde. Om det är någon som kan veta ved det kan vara mer så skriv gärna det här! Är skit jobbigt med blinkande belysning =( | |
| rengör alla jordanslutningar! | |
| Var sitter alla jordanslutningar då? menar du "alla" eller bara dom vid generatorn? | |
| Dels jorden till generatron. Och jorden vid batteriet. kolla även hur motorn på bilen är jordad. De är dålig kontakt någonstans. kan även vara plusbabeln mellan generator o batteri. Var lite envis så till slut kommer du hitta en dålig anslutning någonstans. vill inte vara säker på min sak jag kan nästan garantera dig att du kan hålla dig i motorrummet när du ska leta efter felet. | |
| Ska testa lite här å där då! hör av mig när det händer något! | |
|
ja du behöver bara hålla dig framför vindrutan när du ska leta jordfelet.. du kan börja rengöra kontakt ytorna från generatorn och till motorn, och motorn till karossen, sen ytorna innaför regulatorn som jag skrev om i tidigare inlägg.. sitter som kopparytor där inne som ska rengöras.. även ytorna på regulatorn.. jag kan ta lite bilder på en generator och visa dig vart du kan rengöra lite senare.. |
|
|
Ja tack det hade varit redigt bra det! så jag inte missar en massa! Tack |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.