|
|
|
|---|---|
|
Jag undrar om det är någon som har ett konkret svar på varför inte BMW gör några modeller med fabriksinstallerad turbo eller kompressor (bortsett från dieselmodellerna)? Rätta mig om jag har fel. Självklart är det coolt att skryta med "enbart rå motorstyrka"...men är det enda anledningen? Själv tycker jag att det är ganska så skönt att slippa turbo (dyrt, stor risk för haveri om man inte orkar engagera sig att mjukköra bilen efter varje lång åktur m.m.)...men en kompressor vore ju inte fel i vissa lägen, kanske ska införskaffa en sådan... | |
| 335i coupé har dubbelturbo - från fabrik! | |
| Förklaringen BMW har gett är att turbo-tekniken inte har varit mogen för att ge den rätta BMW-motorkaraktären förrän nu. | |
| korrigering ovan : mer korrekt bi-turbo. | |
|
sant... har väl nästan blivit ett signum nu också att BMW-bilar i regel kommer utan turbo. De tre tyska biljättarna: BMW - rå motor...Audi - turbo...Mercedes - kompressor |
|
| Fast Audi har väl börjat med högvarviga sugmotorer? :-) | |
|
Vad är skillnaden på Bi- resp. dubbelturbo? "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
heltsonika: Ingen, som jag har förstått det. Däremot låter ordet biturbo bra mycket "ballare" än dubbelturbo :) /Masten Varför äta Omega-3 när man kan köra Zäta-3? |
|
|
om jag inte är helt ute & cyklar, så är dubbel i serie medans bi är parralell? Z MMM Coupe |
|
|
låter vettigt Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.