|
|
|
|---|---|
|
Har en bmw 323 ci -99. Det skakar i ratten när man bromsar. Det skakar mindre eller nästan inget alls när man bromsar i hög fart, och vid låg fart blir det kraftiga vibrationer så handen skakar. När man kör vanligt känner man inget utan bara just när man bromsar. Vad kan det vara och vad kostar det att åtgärda?? | |
|
Skeva bromsskivor, så antingen så byter du dem, eller så svarvar du om dem om det finns gods kvar att svarva i. Smidigaste är att byta dem. Kostnad ca 650-950kr st på mekonomen. Så alltså ca 1300-1900kr, billigare finns väl på biltema, men inget jag iaf rekommenderar. Lätt att byta, så du kan görad et själv, eller så är det nog rätt så billigt att få dem bytta. |
|
|
skivorna är slagna, det är vanligt på dessa, jag har själv samma problem. en bra grej är om du köper ventilerade skivor fram, då är risken mycket liten att de blir slagna i framtiden. |
|
| Skeva bromskivor orsakar vibration i ratten vid inbromsning. Men problemet är inte nödvändigtvis löst genom att köpa nya skivor, eftersom man inte vet varför skivorna blir skeva. Jag kan nästan lova att i 99% av fallen är det inte fel på bromskivorna som sådan. Man måste kolla om det finns glapp i någon bussninga eller "balljoint" i framaxeln och fjädringen, vilka kan orsaka oönskad rörelse vid inbromsning, vilket i sin del leder till att bromsarna belastas ojämnt och skivorna blir skeva. Ett annat allmänt problem är att någon glidtapp i bromsoken inte rör sig som den ska och resultatet är detsamma. Ojämn belastning vilket leder till skeva skivor. | |
| Bra tänkt liraren... | |
| Bromskolv som kärvar.men .tror facktiskt mer på en styrled eftersom du inte har vibrationer från högre fart? | |
| det stämmer | |
| Någon som vet vad allt detta skulle kosta o fixa på en vanlig verkstad? | |
| Fixa vad..styrled eller bromsok? | |
| styrled + skeva bromsskivor. Behöver man byta alla eller bara det främre paret? | |
|
vad kan vara fel på min bil? vibrerar vid imbromsning 100kmh/ eller över "bara" bytt skivor och klossar 1 juni, va likadant då oxå....ingen vibration under 100km/h |
|
|
cruiser Vad har du för fälgar? Min bil bettede sig konstigt med 18 kopior så jag sålde dem o köpte 17 original, problemet löst. Enbart stilrent!!!! |
|
| ja har 15" orginal ska köpa 18" nu, men e de dyrt att fixa så e de ingen ide att köpa fälgar | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.