AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.620

Fråga om katalysator!

e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
OK, en katalysators innehåll "bränns" sönder och katalysatorn blir förstörd. Man byter katalysatorn till en helt ny.

Kommer det hända samma sak med den nya? Jag har nämligen hört att man måste ta reda på varför katalysatorn gick sönder och åtgärda det felet innan man monterar den nya för annars blir d samma sak med den! Kan det stämma?

Gäller en bil som gått 22 000 mil då katalysatorn gav upp....!

Tacksam för svar!

Min bil Länk
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Ingen??
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja,du bör ta reda på orsak...Kanske är så att lambdasonden ger fel input till Motronicboxen så att för mycket "soppa" pytsas in och därmed "eldar upp"katalysator'n..eventuellt..
Inget "normalt" att katalysatorn brinner upp om motorstyrningen fungerar som den ska och bilen är servad som sig bör...enligt min erf. iaf..

Hur fungerar bilen nu då?

Svårstartad kall?
Svårstartad varm?
Drar den osedvanligt med bensin?...osv.
När servad sist?,dvs stift,tändkablar,ventijustering,lock+rotor...
Hur ser stiften ut?,säger en hel del..

Mvh Janne.

gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Det som kan 'knäcka' en katalysator, förutom ren ålder/slitage, är nog i första hand överhettning pga bränsleöverskott. Du bör alltså kolla att motorstyrnig/lambdareglering fungerar som det ska, och att motorn är OK rent mekaniskt (kompressionsprov och/eller "leak down-test" bör ge en fingervisning). Komponenter som bör kollas är bl a lambdasond, temperatursensorer, luftmassemätare, tändstift och tändspolar. Om det handlar om din 525i -92, så har du en ganska tidig M50-motor i den - dessa motorer hade problem med tändspolarna, problem som tyvärr är väldigt svåra att diagnosticera. Problemen kan yttra sig i ryckig gång, misständningar, igenslagna tändstift, hög bränsleförbrukning.... kan tänka mig att detta kan ta död på katalysatorn i förtid också.
Gå till din BMW-handlare och tjata lite, det finns nämligen ett antal servicemeddelanden från 92-93 nån gång som handlar just om tändspole-problem på M50.

/// Gunnar E.
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Vanligaste sättet att döda katten är motortvätt......

Man får in lite vatten vid något stift så motorn missar på en cylinder och dumpar ner bensinen oförbränd i katten.
Fast att katten lägger av efter 22.000 mil är väl iofs. inte helt konstigt eller? Känns som Janne T's lilla cheklista bör räcka som koll.

/Fredrik
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Tack för alla svar!

Det gäller inte min 525 från 92. Det gäller inte ens en BMW. Det är åt min sambo som jag frågar :)

Enligt Janne T.s checklista:

Svårstartad kall? -Nja
Svårstartad varm? -Nja
Drar den osedvanligt med bensin?...osv. -Nej
När servad sist?,dvs stift,tändkablar,ventijustering,lock+rotor... -Servad i vanlig ordning
Hur ser stiften ut?,säger en hel del.. -Inte kollat! Ska ske..!

Hur kollar man om lambdan är OK? Bilen besiktigades för ett halvår sen, kan man kolla på lambdavärdena därifrån?

Som jag minns det så "brändes" katten efter att vi hällt i en annan typ av motorolja och det efter det började ryka som fan när man gasade över 3000 rpm! Röken var vit/grå och kom ut genom avgassystemet! Kan det ha nåt me detta o göra? Motorn i den här bilen ska tydligen vara känslig när det gäller motorolja!

Ang. svårstartad så kan den vara det ibland. Om man vrider nyckeln så liksom pyser den till bara! väldigt svårt att beskriva. Men säg att den gör så 2 av 10 gånger man ska starta den. Annars hoppar den igång fin-fint. Jag har mätt spänningen på batteriet och det var 'medel'. Men aningen svårstartad ibland skulle jag beskriva den som!

Återigen, tack för alla svar!

Min bil Länk
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Lambdasonder går ju att spänningsmäta för att se om spänningen "följer med" motorbelastningen s.a.s.

Annan typ av motorolja skriver du?
Nja,visserligen så fanns det i början på katalysatorns intåg speciella oljor som man skulle ha till "katbilar", men numera så är det(vad jag vet) inga oljor ute på marknaden som inte är rekommendabla till kat bilar("alla" har ju kat idag)..
Vad var det för olja du "hinkade i" ?

Sedan som redan sagts i tidigare inlägg så kolla gärna kompressionstrycket i cylindrarna,KAN vara så att någon "burk" ligger "på gränsen" och kan orsaka detta med för mycket oförbränd bensin till "katten" emellanåt..
Katalysatorn tål ju inte att man "berikar" den med ren bensin s.a.s. allt för ofta och länge,då brinner den som sagt upp i värsta fall..

Stiften bör du kontrollera först av allt och nu på "momangen"...säger mycket om motorns väl o ve beroende på färg/utseende på dessa.

Vit/grå rök...tja,låter ju inte bra alls..I värsta fall så har toppackningen blåst om nu röken är kvar när motorn blivit varmkörd också..Men vi får väl hoppas att så inte är fallet..

Vilken bil handlar detta om?

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.