AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.267

Oljetryck efter renoverad motor

-C
35
-Cyrus-
735iA -87
Hej!

Har lite funderingar nu när jag ska starta motorn för första gången efter en helrenovering. Jag har fyllt upp olja i motorn och i filter behållaren. Har inga tändstift i utan kör bara runt den på startmotorn för att se ifall oljetrycket funkar som det ska.

Ska oljetryckslampan slockna även fast man bara kör på startmotorn? Får den upp tillräckligt tryck bara på den?`Har för mig att det ska bli så iaf.

Öppnade koppen till oljefiltret och där var det så fullt att det rann över när jag lossade på den långa bulten. Lite svårt att se ifall det har kommit upp någon olja till kammen.

Oljepumpen som sitter i nu är ny. Oljan verkar stanna kvar i filterbehållaren så den rinner inte ner när motorn inte snurras.

Alltså, oljan verkar komma upp till filtret men sedan så vet jag inte om den kommer vidare. Konstigt ifall den inte skulle göra det dock ....

Väldigt tacksam för hjälp!!!

Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Ja, oljetryckslampan slocknar om du snurrar motorn med startmotorn!

Om du skruvar av ventilkåpan är det inga problem att se om kamaxeln får smörjning. Du borde till och med kunna se genom oljepåfyllningshålet om den/dom nockar som syns genom hålet får smörjning!

Om du bara smort alla rörliga delar ordentligt när du plockade ihop motorn skall det inte vara några problem att köra den på startmotorn tills du får oljetryck. Det tar säkert minst en halv till en minut innan oljan kommer till kamaxeln.

Per L
-C
35
-Cyrus-
735iA -87
Nu funkar det! :)

Körde motorn på startmotorn i ca 11 sek så slocknade oljetryckslampan. Skruvade i stiften och prövade så startade den direkt! :)

Såg dock att det läckte olja mellan oljefilterhuset och blocket... Jobbigt, blir att plocka bort en del grejjer så att man kan komma år och fixa det imorrn. Blir nog förmodligen att byta packningen där... skumt att det läckte dock, sitter en ny packning där och det är bra åtdraget...

Tack för hjälpen!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.