|
|
|
|---|---|
|
Renoverade med en god väns hjälp ihop med en sakkunnig AC-systemet för två somrar sedan. Då fungerade allt prima såväl bak som fram. Förra året körde jag bilen bara ca 100-200 mil. Så då provade jag aldrig. Men för ett par dagar sedan körde jag ett par vänner till en restaurang och märkte då att det bara kommer varmluft ur kliman bak.... Några tips om var jag ska börja snoka? Fram är det härlig kyla utan problem. Något som hängt sig??? | |
|
Efter att ha kört bakre fläkten konstant på kallaste läget alla dessa varma dagar har värmen avtagit men någon riktig kyla vill inte infinna sig. Någon som har en idé, gissning? Komfortnissen, hur fungerar din? |
|
![]() 778 535D touring -05
745ia Highline -86 MB ML400Cdi -01 X3 3,0SD -07 320D -07 Touareg V10Tdi -05 |
Du tror inte det kan vara någon värmeventil som hängt sig? |
|
Nej det tror jag inte (om det inte vore Highline skulle det helt klart vara möjligt). Bytte värmeventilerna förra året, konstigt nog likadana som på vilken 730-750 som helst. Hade det vart strul med dem skulle det bli väldigt varmt fram med. Det går vattenledningar från motorn och ända bak till själva värmepaketet mellan baksätena, där är sas fullt ös på de ledningarna hela tiden... Och när jag stänger av eller startar bilen hörs att något rör sig inne i "burken" precis som det gör i instrumentbrädan. Och det är inget läck på själva ACrören för det är samma system fram och bak sas (det går rör från systemet fram och ända bak)... Dock sitter det Ac-kyl i själva "burken" men det verkar inte som om det vill starta riktigt???? |
|
|
Iwarsson: Har den bakre "burken" en egen kondensorfläkt? I så fall, o om den lagt av, så blir det nog inte kallt...bara en tanke...har inte pysslat med något dylikt klimasystem, bara "vanliga" sas... /Anders BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel. |
|
Paap Reeder |
... visst har du väl dubbla kompressorer på en HL? MVH /// Paap R |
|
Nu har jag forskat lite.... Kraftwerk, kondensorfläkt? (menar du elfläkten, isf finns det bara en) Paap, nope. Sitter "bara" en kompressor fram. Det som finns i "burken" är en förångare, ett värmeelement (har jag för mig) och fläktmotor samt en hel del el av varierande kvalisort... Det som byttes (bak i "burken") var en expansionsventil, liknande nr 9 i ETK. Tyvärr finns det inga Highline fakta att tillgå i ETK... Och tro mig det är inget simpelt eftermiddagsjobb att börja riva i detta, därav söker jag bland er utmärkta expertis! Prövade idag att starta och stänga av fläkten där bak. I första läget går kylskåpskylningen igång. För att sedan steglöst precis som fram öka och minska öset på luftutblåsen. När jag startar fläkten hörs och märks att kompressorn startar. En liten lampa på "burken" talar om att systemet är go. Sedan slocknar den (efter ca fem sek.) utan att kompressorn stannar.... Vrider jag då av fläkten (till noll sas) stannar kompressorn. Elfel? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.