AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.654

Bytt krängningshämmarstag o casterstag, klonkar ändå.

Amethyst
problemet är att den klonkar när jag punkt bromsar i lägre fart, och när jag kör upp för tex vissa gupp, men aldrig nedför. Även när jag kör i håla framkommer detta ljud. Bilen skakar även vid 90-110kmh Bytt casterstagen och stabilisatorstagen till nya, vad tror ni det är som gör detta klonk, känner glapp när jag bromsar och slöpper som sagt i låg fart. mvh Kalle

BOOM BOOM BASS
Amethyst
har alltså bytt NR6 på denna bilden Länk OCh NR2 på denna bilden. vad mer kan ge detta klonk?

BOOM BOOM BASS
Amethyst
Sorry NR2 Länk

BOOM BOOM BASS
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Det är nr 7 på Länk som är Casterstaget. Nr 2 är ett annat stag =) Det är med stor sannorlikhet Casterstaget Nr 7 som är trasigt på din. Har bytt det på 2st E34or och det har skramlat till när man bromsat.
Amethyst
okej, finns det på mekonomen el liknande? hittar inte det där, finns ej med på deras bild.
Mvh Kalle

BOOM BOOM BASS
Amethyst
Okej, Bmw verkstad vill ha 1500kr st inkl bussning är det bra pris?

BOOM BOOM BASS
Amethyst
Visst var det den, lossade genomgående bulten och vickade på den. ett välbekant klonk hördes då. Kände på en ny i affären där leden var hård, min är lös som spenat. Dock så var det omöjligt att få loss den rörliga leden, lossade muttern men sen var det stopp, gick fan inte att slå upp den. Ska söka nu men har ni tips så skriv. Mvh Kalle

BOOM BOOM BASS
Amethyst
Okej så när jag nu bytar ska jag tydligen sätta på 750 E32 ans bussning. Men passar även hela staget från en E32 Eller bara bussningen jag ska ta?
Enklare att köpa färdigmonterat om det finns och passar.
Mvh Kalle

PS: ska försöka få loss den gamla med en Spindelledsavdragare som jag fick tips om här.

BOOM BOOM BASS
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Japp, du måste använda en avdragare för att få loss kulbulten. De sitter som berg! E32 750 bussningen kan du använda dig av, den passar till alla Casterstag på E34. Dock är det inte speciellt nödvändigt anser jag, för vanligt bruk. Men om du vill ha det bästa ska du köpa Powerflex bussningar till Casterstagen. (Finns på Motornord!)

Du måste pressa i bussningen i staget, när du köper delarna får du de lösa. Man använder en hydraulisk press för att pressa i dem.
Visa användare
289
BMW525i
535i -90
SAAB 9-5 Aero 2005, E85 tuning Nordic Uhr.
Det sitter 2st krafiga stag i framvagnen, det är grova stag och spindelleder. Byt dessa så kommer du troligen åt problemet. Ett par av stagen finns billigt på biltema för typ 300spänn styck.

Stagets fäste är koniskt och svårt att få loss. Ska du ha loss staget behöver du antingen en avdragare eller så lossar du mutter så pass att gängorna göms och sätter tryck under mutter med en donkraft. Sedan kan en vän till dej hålla emot bakom bulten med en stor slägga och du slår från andra håller med en hammare, det gäller att få rätt "vibration" i staget så släpper det direkt. I bland efter 2 slag, ibland 20 typ... :/ men det går :D

Tack för all hjälp.
//Håkan.
Visa användare
289
BMW525i
535i -90
Kom ihåg att byta de inre bussningarna också då du byter stagen..

Tack för all hjälp.
//Håkan.
Amethyst
Ja då ingen hade 750ins bussningar hemma, och jag redan hade beställt nya stag kompletta med ipressad bussning så får det bli E34 ans bussning. Tills nästa gång. Ska förhoppningsvis få dem i morgon förmiddag och påbörja operationen, har införskaffat 2st spindeledsavdragare en 50 och en 70mm. Och en sån gaffel hammare. Håll tummarna för mig imon! Mvh Kalle

BOOM BOOM BASS
Visa användare
289
BMW525i
535i -90
Suveränt.. ser på biltema att de är billiga!

Det kommer att gå kanonfinit ska du se!!

Lycka till
T.
298
T.A
528IA Touring -97
X3 3.0i -04
Det behöver inte vara ovanstående stag som klonkar utan det kan även vara en trasig dämpare eller styrstgets leder som är kass (ingjutna i staget) så hela staget måste bytas...

Nämnda anledningar i inläggen ovan är dom vanligaste anledningarna till klonk varpå man brukar byta dom först.

På min 750:a var det dock styrstaget och dämparna som lämnat in :( men jag ser det från den ljusa sidan i stället...

När jag orkat/fått råd att byta så har jag stans fräschaste framvagn :)
T.
298
T.A
528IA Touring -97
X3 3.0i -04
Såg att du redan hittat felet (spenat leden) men tycker nog att man precis som du gjort bör känna sig fram till en anledning och inte bara rusa ner till butiken o få stagen för det behöver som sagt inte vara dom...
3000 pix kan man lägga på andra delar om det inte är där felet ligger annars menar jag :)
Amethyst
Håller med dig bytte ju först det jag trodde var casterstagen, 1600kr år helv. Men nu är de riktiga bytta, fick köra till jobbet dirrkt efter bytet så hann inte prova 90-110kmh skaket, men klonket vid bromsning är helt väck :) ska byta yttre styrleder imon och framvagnsinställning på måndag. TACK FÖR ALL HJÄLP! Fick ta väck båda sidor och sätta i skruvstäd, fan så mycket enklare det blev. Mvh Kalle

BOOM BOOM BASS
Kommer du inte upp i 90-110 däremellan! Dåligt!

Kollat inre styrled brukar glappa!

-Phil
Amethyst
Hade faktiskt husvagns familj framför mig,och fick ingen chans att köra om. Typiskt el vad??

BOOM BOOM BASS
Amethyst
Ska ut och kolla/byta inre styrleden nu. Hoppas alt e fint!
Mvh Kalle

BOOM BOOM BASS
Amethyst
Har nu bytat
undre casterstag 1600:-
Övre casterstag 1650:-
stabilisatorstagen 1200:-
yttre styrleder komplett 1650:-
samt framvagnsinställning 450:-

Totalt 6550:-
Känns aj i plånboken men jävligt gott i framvagnen!

BOOM BOOM BASS
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.