AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.247

hur är det med skatt//försäkring på 325/328?

Jag undrar hur det är med skatt och försäkring på 325 coupe och på 328 coupe om man tänker att den ska stå på pappa som är ca 60 år når jag är 18år?

då tänkte jag på tyyp 1992-1995 årsmodeller

Ja d e inte så farligt då. Du kan nog räkna med ca 5-8 lappar per år beroende vart du bor. Gå in på original försäkning och tryck in din pappas personnr. inkl. regnr. på bilen så ser du.

Mvh/ Bimmarkomanen
Hej!
Hoppas du hittar en fin bil, eller kanske har du redan köpt en?
Förstår om det kan vara frestande att försäkra på "the old man".
Kom ihåg bara att om det händer något, du krockar, kör på någon etc. så kan du råka riktigt illa ut. Försäkringsbolaget har blivit hårdare och hårdare med skenförsäkringar för varje år. Hade själv en 320 97a för några år sedan som kostade mig 8500:- /år. Helt galna premier. Har den personliga uppfattningen att om man inte kan betala försäkringen på bilen så ska man välja en annan bil. Ägaren/brukaren ska ALLTID stå för försäkringskostnaderna. Tyvärr är det ju inte alltid så, och kanske var det därför min 150hk 320 kostade just 8500:- för mig att försäkra.Är inte min mening att slå någon på fingrarna, bara en liten tankeställare.

Lycka till med bilen!
Bor du hemma och hela familjen har möjlighet att nyttja bilen så är det inga problem att skriva över bilen på din pappa. Finns till och med försäkringsbolag som föreslår att man har möjlighet att göra på det sättet så länge man bor hemma. Handlar inte om några skenförsäkringar om man gör på det sättet. Bor du dock inte hemma så kanske du ska tänka dig för en extra gång.

Gå in på ex www.folksam.se www.landsforsakringar.se så kan du online fylla i uppgifter och få svar på vad bilen kostar i försäkring. Du måste dock ha regnr på bilen samt importbilar har "särkilda" försäkringskrav hos en del företag.

MVH
Att en försäkringssäljare säger "javisst kan du köra med bilen fastän den står på din far" är inte samma sak som att man inte får problem om det händer något. Säljaren vill kränga försäkringar, dennes löften kan du aldrig bevisa när du väl står där. Läs försäkringsvillkoren istället.

Jag skulle tro att du får problem med vilket försäkringsbolag som helst vid "skenförsäkring" om du smäller bilen. Vid stöld/vandalism så handlar det ju inte om vem som framfört bilen så då kanske det har mindre betydelse vem som står på bilen.

/Olof
Skatten är oberoende av vem som ägare... låg på 1600kr för min 325, men vet att de gått upp sen dess. Gissar runt 2000kr helår.

/Olof
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Försäkringen gäller bara för den som har det ekonomiska intresset för bilen. Har du betalt bilen men att det är din pappa som har försäkringen så innebär det att försäkringsbolaget inte betalar ut en krona ifall det händer något. Han har ju i det fallet försäkrat något som har kostat honnom 0kr = ersättning 0kr.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
Njä, jag håller nog inte riktigt med dig j.dredd. Vad jag vet så gäller, om han krockar tex och bilen står på hans pappa så får ha betala 5000 kr utöver sin självrisk och det är hos Original försäkning. Det är så enkelt enligt vad jag läst hos dom.

/// Bimmarkomanen
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Skulle det vara så att Försäkringsbolaget börjar utreda och dem kommer fram till att det är försäkrat intresse så kan man glömma högre sjr då får man ingen ersättning alls.Sen finns det många andra sätt Fbolagen blir "blåsta" på som dem säkert lägger mer energi på just för att det är svårt att bevisa att det är skenförsäkring!
Högre sjr finns om tex en under 24 orsakar en olycka det brukar vara 1000 kr.

Mpower
Säg så här:

Alternatvi 1:
* En M5 krockas i STHLM i hög hastighet kl 03:00 en lördagsnatt av en yngling bosatt i STHLM. M5:an har ynglingens lätt stelbensopererade samt senila gammelmormor i inre djupaste skogarna i Småland som ägare och försäkringstagare.

Alternativ 2:
*En M5:a krockas av en yngling som bor hemma hos sin mamma och pappa. Ynglingens pappa står som ägare samt försäkringstagare och har skrivit på att personer under 25år kommer att nyttja bilen.

Alternativ 1 kan få svårt med försäkringsbolaget medans alternativ 2 säkerligen får ut ersättning men åker på en dyr självrisk.

Det är olika regler mellan olika bolag men som en liten tankeställare så kan jag säga så här. OBS!! detta är en Båtförsäkring INTE en bilförsäkring och ger inte en riktig bild kanske om vad vi diskuterat.

Härom dan så lånade jag min farmors motorbåt och råkade ut för en olycka. Jag klippte en sten i rätt hög fart och blåste ett helt växelhus på motorn. Både båten och försäkringen stod på min farmor. Ringde upp försäkringsbolaget och sa som det va att jag hade kört på grund med min farmorsbåt och orsakat en skada som kostade nästan 20000:- att fixa. De gjorde ett par anteckningar och kom fram till att jag får ut ersättningen och självrisken som min farmor skulle ha betalat om det va hon som hade kört båten. Inga problem men det va som sagt en båt och inte bil som jag körde, försäkringsbolaget va inte intresserade av vem som körde båten och vem som stod som försäkringstagare vid det tillfället.

MVH
tack för alla fina svar, jag fick mig en tankeställare men bangar nog inte att köpa en 325/328 :=)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.