AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
10.788

hur många har 100% LAGLIGA ombyggda e30 med m50 motorer här på forumet?

Sida 1 av 2
och hur har ni burit er åt, nu undrar jag inte hur man gör bara om nån gjort det lagligt, hur gjorde ni rent praktiskt med registreringar och sånt, känner att det sirkulerar en hel del myter och annat, behöver väl knappast be er att rätta mej om jag har fel.

putte
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Ingen. Det går inte. Detta eftersom BMW inte skriver ut intyg på motorns avgascertifiering. Möjligen om bilen är så ombyggd att den kan typas som amatörbyggt fordon. Rätta mej gärna om jag har fel, men då vill jag ha en UTFÖRLIG rättning.

just bara bytet till m50 borde inte vara några problem då det är en nyare motor, så länge man inte slänger på turbo. dock så kan det nog bli lite pappersjobb..om man kikar på thollander så har ju han slängt ner en vldigt modärn motor i en 88:ans volvo tror jag det var. och det 'r nog ännu jäkligare eftersom motor och bil kommer från två olika tillverkare.. så m50 orginal i e30 bör inte vara några problem
to
708
toby 2001
Bmw Z4 3,0 2003
Jag byggde en laglig e30 325i -87 med M50B25 motor för något år sedan, har skrivit om detta i tidigare inlägg...

Bilen är reg. bes och godkänd av Sbp.

///Tobbe
då var det som jag trodde och som en besiktningsman sade till mig,, är motorn standard så är det inga större problem
to
708
toby 2001
Bmw Z4 3,0 2003
Det enda Bmw intyg som behövs är ett papper om att motorn man lägger i är orginal Bmw med tillhörande avgasrening m.m.

Detta intyg fick jag från Bmw åf, dom hade inne min bil och kollade att motorn var i orginal gällande avgasrening och efter detta i väg till besiktningen där den godkändes med "nya" motorn.

Så allt går lösa!
///Tobbe
toby 2001>> spela årsmoden på e30:in in oxå? eller spelar det ingen roll? vart bilen godkänd vid en vanlig besiktning eller krävdes reg bes, reg som ammatör bygge, ombyggt fordon? går den bilen fortfarande?:)

putte
Visa användare
576
ErikBerg
2002tii -75
1802 -73
Innebär det att man t ex kan sätta i en M3 S50 eller M3 S14 i en "vanlig" E30? Jag gissar att det finns fler begränsningar, t ex motoreffekt?
to
708
toby 2001
Bmw Z4 3,0 2003
I mitt tidigare inlägg gällde det givetvis M50B25 motorn i e30 inget annan motor......

Det går ej att reg. bes e30/m50b25 med nyare bil än 1987.

Bilen jag byggde går fortfarande, sålde den till en kille uppåt landet.
Du kan få reg nr via mail.

///Tobbe
om man byter ut fram och bakvagn, tänkte e36 typ 325 fram och ta grejer från compact att sätta bak, kan man då regga en nyare e30 som ex ombyggt fordon?

putte
formulerar om litegrann, kan jag bygga en e30 88-91 som är helt laglig efter väg med m50b25, alla medel tillåtna!

putte
Visa användare
847
Subidius
750 -91

Effekten får ej skilja hur mycket som hälst. 20% Hk och 10% NM mer ligger gränsen på har jag för mej.

Effekt är inget utan kontroll!
Kim Karlsson, Kalmar
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Toby 2001: Det stämmer som du säger att intyget skall intyga att motorn är i originalutförande, främst med avseende på avgasrening (avgascertifiering). Men du hade nog bara tur som fick igenom den med intyg utskrivet av en åf. Intyget skall som jag fattat det komma direkt från BMW Sverige och de lämnar inte ut några intyg. Gratulerar!

putte_coool: Allt är möjligt. Lyckas du regga den som amatörbyggt fordon är det fullt möjligt.

så möjligheten finns som amatör buggt fordon, men då måste man lägga ner tiden och pengarna för st för att få reda på detta?

putte
Vi kan ju köra lite repetition igen då.

Som AMATÖRBYGGT fordon är det inga som helst problem att regga ungefär vad som helst med en m50 eller ungefär vilken motor som helst bara man har max 15kW/100kg tjänstevikt. Men AMATÖRBYGGT fordon är inget som man kastar ihop på en kafferast. Det är ett fordon du byggt själv, som inte är ett serietillverkat ändrat fordon. Om man ska få en e30 att bli amatörbygge krävs rejäla ändringar. I praktiken att man kapar ur all bärande plåt och bygger en helt ny bärande rörram. Det blir alltså ett rörramschassie med e30-kaross.

Har man inte lust eller kompetens att göra det, finns det en variant men då MÅSTE man bygga på en e30 som INTE har katalysator från början, och man MÅSTE använda en motor (m50 då kanske) MED katalysator i originalskick.

För att klara effektökningen (utan att behöva tjata på BMW om effektintyg) måste bilen då reggas som OMBYGGT fordon. Det ger inga lättnader när det gäller avgaskrav, men effektkraven blir samma som för amatörbyggt fordon, dvs max 15kW/100kg tjänstevikt (förutsatt att SFRO godtar effekten). 15kW/100kg tjänstevikt betyder 204 hk i 1000kg, 244,8 hk i 1200 kg, som exempel.

För att en E30 ska kunna reggas som ombyggt fordon måste den uppfylla vissa grundkrav. Enkelt uttryckt; Du måste byta motor, växellåda och bakdiff/bakvagn, och HELA bromssystemet. Fjäderben fram med bromsar från e36 är inget dumt val, bak kan man köra på M3 E30 bakvagn eller kanske e28 bakvagn.

Det här betyder förstås också att det är helt bortkastat att bygga på en 325 från början (du måste ändå byta allt som är "bra" på den), kan lika gärna börja med en 316-318-320.

Hoppas att det här var hyfsat tydligt.

/Gustaf
therealpinto<<<

"För att en E30 ska kunna reggas som ombyggt fordon måste den uppfylla vissa grundkrav. Enkelt uttryckt; Du måste byta motor, växellåda och bakdiff/bakvagn, och HELA bromssystemet. Fjäderben fram med bromsar från e36 är inget dumt val, bak kan man köra på M3 E30 bakvagn eller kanske e28 bakvagn."

nånting sånt jag tänkt mej, kan jag bygga på en nyare kaross då?

putte
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
spiidfrik: Intyget kan skrivas ut av tillverkare, generalagent, auktioriserad verkstad eller "verkstad som har god kännedom om bilmodellen"...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Ombyggt fordon ger som sagt inga lättnader i avgaskrav så man måste ändå bygga på en e30 utan kat.

Jeppe har rätt men det gäller bara bilar tom årsmodell 1988, för 1989 och nyare måste intyget skrivas av generalagenten eller tillverkaren direkt. I alla fall om man följer reglerna...

/Gustaf
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Jeppe och Gustaf: Tackar för den klargöringen!

sa
15
saffran
bmw e30 m50
jag kör med en laglig e30 med m50 rega den idag..men det är en 320i 87a från början.och max kw får va 110 idena kaross..
sa
15
saffran
bmw e30 m50
glömde medela att pappret du måste ha är bara som vissa andra har skrivet..där ska bara stå att det är en bmw verkstad som kollat så att det e orgenal motor i den och vilken sen måste dom skriva på detta papper se till så han inte bara skriver på kvittot utan på vad det är han set i karossen med.. lycka till med er nu som ska bygga om...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.