AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.218

Bildäck av märket Sava

Har ngn någon åsikt om detta däck, egenskaper osv. Vet att goodyear äger fabriker sedan några år tillbaka och har hört att deras dyraste däck skall ha bra egenskaper på våt vägbana.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Sava är ett sloveniskt däck som funnits i många är
i Sverige, det försvann under en period när kriget var som värst.
Först gången jag bekantade med dom var 1981 som vinterdäck på en kompis MB-200-76 funkade alldeles utmärkt.
Köpte några som hette SAVA Exacta till Volvo 740 1993
trevliga bra däck att åka på en sådan bil, höll i bra i kurvor osv.Men slitstyrkan var nog inte så hög men det får man väl inte räkna med på ett lågprisdäck ca 4000 mil men inte mera.Helt ok som lågprisalternativ.
Sava exacta hade fått väldigt bra testvärden vid något test vet jag, men det var då.

MVH
Hasso
Visa användare
181
Bemari
BMW 728iA -99
Köpte nu till vintern Sava´s Eskimo vinterdäck.. skitbilliga.. har funkat jävlit bra, me tanke på att de knappt är dyrare än regumerade. En polare köpte regumerade vinterdäck vars mönster närmast kan jämföras med ett traktordäck, de funkade bra i snö men han sköt ut dubbarna ur däcket på nolltid, nåja, nån dubbjävel sitter väl kvar men iaf.. =)

Bemari
CE
221
CETE
M3 Cab -03
325i -05
Tjena... köpte ett par Sava Rapidex r2(15") tror jag att dom heter till min gamla 320. Kan säga att slitstyrkan var ok men däcken var jag inte riktigt nöjd med faktiskt. Det gick inte att undkomma vibrationer i ratten hur man än balanserade dom (var på 2st ställen och försökte att balansera däcken). Kanske var måndagsexemplar som jag fick. Den ena killen som jobbade på en av däckfirmorna sa att däcken var inte riktigt runda?! Har bekanta som har varit nöjda med Sava däck också...
Har haft Sava Rapidex R2 205/60/15 i några dagar nu och jag är mkt nöjd. Bra grepp och kontakt med vägbanan inte ens en tendens till vibrationer i några hastigheter, hur slitstarka de är får dock framtiden utvisa.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.